رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در نشست اخیر با اعضای کمیسیون با اعلام این مطلب که اتاق‌کرج قرار است از نظر حقوقی پیگیر خسارت‌های وارد‌آمده بر روند تولید و صادرات محصولات کشاورزی شود، گفت: بخش‌خصوصی به‌ویژه در حوزه کشاورزی تا حدودی در برابر نوسانات و فشارها تاب‌آوری دارد؛ اما بعد از آن دچار ضرر و زیان‌های بزرگی می‌شود. اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در تازه‌ترین نشست خود ضرورت بازنگری قیمت‌های پایه صادراتی را که طبق قانون باید هر دو ماه یکبار انجام شود‌ مورد تاکید قرار دادند. به باور آنها بی‌توجهی به این موضوع و به‌روز‌نکردن نرخ‌های صادراتی، موجب‌شده تا خسارت‌های گسترده‌ای بر بدنه کشاورزی کشور وارد‌ آید. از طرفی به دلیل غیرواقعی بودن نرخ پایه صادراتی، تعهدات اضافی ارزی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی گرفته می‌شود که برای آنها دردسرساز است. در نهایت صادرکننده مجبور می‌شود برای ایفای تعهدات خود، ارز لازم را از بازار آزاد تهیه کرده و بپردازد. در این بین علی شریعتی‌مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران به مشکلات تامین و تخصیص ارز لازم برای واردات انواع سموم اشاره کرد و ادامه داد: این مشکلات موجب شد تا به‌موقع سموم استاندارد وارد کشور نشود و نیاز بخش کشاورزی به سموم از طریق واردات قاچاق‌ یا سموم تقلبی تامین شود. بنابراین امروز شاهد برگشت بخش زیادی از محصولات کشاورزی صادراتی هستیم چراکه متاسفانه استانداردهای لازم را ندارند و از نظر بهداشتی، قابل‌قبول نیستند. این فعال اقتصادی بی‌توجهی مسوولان به نظرات مشورتی بخش خصوصی را یکی از عوامل بروز مشکلات امروز در حوزه کشاورزی دانست و تاکید کرد: همواره موضوعات اقتصادی، تولید و صادرات در اولویت دوم تصمیم‌سازان کشور بوده و هیچ‌گاه نظرات بخش خصوصی و افرادی که در میدان عمل با مسائل درگیر هستند، مورد‌توجه قرار نگرفته و نتیجه آن‌هم از دست دادن بازارهای صادراتی است که برای به‌دست آوردن آن سال‌ها زحمت کشیده‌ایم.

شریعتی‌مقدم در ادامه از کمیسیون‌های کشاورزی اتاق‌های استانی خواست تا روی تراز تجاری استانی متمرکز شوند و به کمک آن برنامه‌ریزی دقیقی برای ظرفیت‌های صادراتی خود داشته باشند و تا حد ممکن از خام‌‌فروشی محصولات کشاورزی خودداری کرده و برای تولید ارزش‌افزوده انواع محصولات کشاورزی، ایده و طرح نو ارائه دهند. توجه به کشت فراسرزمینی و آب مجازی نیز از سوی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران مورد تاکید قرار گرفت.

 او همچنین یکی مشکلات امروز حوزه کشاورزی را تامین مالی عنوان کرد و گفت: به‌دنبال آن هستیم تا کیفیت و نرخ تسهیلات حوزه کشاورزی بهبود پیدا کند. برای این منظور پیشنهاد کمیسیون کشاورزی این است که بانک‌های تخصصی این حوزه تا یک‌میلیارد یورو افزایش سرمایه بدهند.