از طرف دیگر به صورت مقطعی سیاست‌گذاران ایرانی اجازه صادرات برخی از کالاها را به‌دلیل تنظیم بازار و کنترل قیمت در داخل نمی‌دهند. این تصمیمات مقطعی و کوتاه‌مدت موجب کمرنگ شدن حضور ایران در بازارهای هدف می‌شود. اما برخی از مشکلات نیز به تحریم‌های اقتصادی و روابط بانکی مرتبط است. شرکت‌های ایرانی در کشورهای مختلف این مشکل را لمس می‌کنند. از این رو توسعه تجارت با کشورهای اولویت‌دار چندان محقق نشده است. اما فعالان اقتصادی رایزنی‌های خود را برای حضور در این کشورها ادامه می‌دهند. اخیرا در دو نشست مجزا به مسائل مرتبط با تجارت خارجی در دو کشور پرداخته شده است.

رئیس اتاق ایران و عمان با وزیر صنعت و تجارت و توسعه سرمایه عمان دیدار کرده و به چالش‌هایی همچون اجازه ندادن به کشتی‌های ایرانی برای پهلوگیری در بنادر اصلی عمان و مشکلات شرکت‌های ایرانی برای افتتاح حساب بانکی در این کشور اشاره کرده است. در نشست دیگری نیز رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه با مقامات ارشد وزارتخانه‌های دارایی، اقتصاد و تجارت داخلی سوریه دیدار کرده و تاسیس بانک مشترک ایران و سوریه، اجرای توافقنامه تجارت آزاد و تسریع کاهش و حذف تعرفه‌های گمرکی میان دو کشور را از الزامات توسعه تجارت بین دو کشور دانسته است.

قول مساعد وزیر عمانی

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در دیدار با وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان از اجازه ندادن به کشتی‌های ایرانی برای پهلوگرفتن در بنادر اصلی عمان انتقاد کرد و خواستار رفع مشکلات پیش روی شرکت‌های ایرانی به هنگام افتتاح حساب بانکی در عمان شد.  رئیس اتاق مشترک ایران و عمان با وزیر صنعت و تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان در مسقط دیدار و گفت‌وگو کرد. در این نشست ضمن بیان پیشنهادها و راهکارهای توسعه سطح روابط بین دو کشور، برخی چالش‌های پیش روی فعالان اقتصادی ایرانی برای فعالیت در عمان، مطرح و بررسی شد. محسن ضرابی، رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در دیدار با وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان، افتتاح حساب بانکی برای شرکت‌های ایرانی در عمان را یکی از مشکلات آنها برشمرد و برای توسعه سطح مناسبات تجاری بین دو کشور خواستار رایزنی و حل این مساله شد.  این فعال اقتصادی همچنین ندادن مجوز به کشتی‌های ایرانی برای پهلوگیری در بنادر اصلی عمان را از دیگر موضوعاتی دانست که باید با همفکری و مساعدت مسوولان عمانی مرتفع شود. او در ادامه پیشنهادهایی در راستای افزایش حجم مبادلات اقتصادی دو کشور ارائه کرد.  قیس الیوسف، وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان نیز ضمن اشاره به فعالیت‌های راهگشای اتاق مشترک ایران و عمان در سال‌های گذشته از اتاق مشترک ایران و عمان درخواست کرد تا‌ با همکاری اتاق بازرگانی عمان، سرمایه‌گذاران واقعی و شناخته شده ایرانی که در عمان دچار مشکل شده‌اند را به وزارت صنعت و تجارت معرفی کند.  او همچنین درباره صدور مجوز برای پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در بنادر عمانی قول مساعد داد و از پیشنهادها و راهکارهای ارائه شده توسط رئیس اتاق مشترک با هدف ایجاد تسهیلات بیشتر برای بخش خصوصی ایرانی استقبال کرد.

وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان همچنین از رئیس اتاق بازرگانی عمان که در این نشست حضور داشت، درخواست کرد تا‌ راهکارهای پیشنهادی در این نشست را با همکاری اتاق مشترک ایران و عمان اجرایی کند.

سه الزام توسعه تجارت با سوریه

کیوان کاشفی، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران در جریان سفر به دمشق و دیدار با مقامات ارشد وزارتخانه‌های دارایی، اقتصاد و تجارت داخلی سوریه، تاسیس بانک مشترک ایران و سوریه، اجرای توافقنامه تجارت آزاد و تسریع کاهش و حذف تعرفه‌های گمرکی میان دو کشور را از الزامات توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه عنوان کرد. جمعی از فعالان اقتصادی و تجاری ایران به سرپرستی ‌کیوان کاشفی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در جریان سفر به دمشق و دیدار و گفت‌وگو با مسوولان و فعالان اقتصادی سوریه، راهکار‌های توسعه روابط تجاری ایران دو کشور را بررسی کردند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه، در دیدار با مقامات ارشد وزارتخانه‌های دارایی، اقتصاد و تجارت داخلی سوریه گفت: تجارت سودمند و افزایش تبادلات اقتصادی ایران و سوریه از اهداف این سفر است.  کاشفی ادامه داد: در جهت افزایش مبادلات اقتصادی پیشنهاد می‌شود بانک مشترکی برای پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی تاسیس شود تا‌ فعالان اقتصادی دو طرف با ارز‌های محلی لیره و ریال تعامل داشته باشند.  عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران افزود: کاهش تعرفه‌های گمرکی و تسهیل در فرآیندهای مبادلات تجاری، صنعتی و کشاورزی از مواردی است که باید مسائل و مشکلات مربوطه را حل کرد و به آن پرداخت.

کاشفی در ادامه به حذف تعرفه‌های گمرکی بین دو کشور اشاره و اظهار کرد: در راستای اجرای توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور، فعالان اقتصادی خواهان حذف این تعرفه‌ها هستند که باید موردتوجه جدی قرار گیرد.  در این دیدار، مسوولان بخش اقتصادی و تجاری سوریه علاقه‌مندی خود را برای افزایش سطح همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار دادند و راهکار‌های توسعه روابط تجاری ایران و سوریه را بررسی کردند.