به گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ‌مجید ارغنده‌پور‌ ضمن تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های اتخاد شده برای جذب ناظران افتخاری به منظور مشارکت‌های مردمی در نظارت بر بازار تصریح کرد: توسعه طرح ناظران افتخاری بستری برای توسعه خود کنترلی در جامعه و افزایش بروز حساسیت هر یک از شهروندان نسبت به تخلف را فراهم می‌کند.

این مقام مسوول عنوان کرد: ناظران افتخاری با دریافت آموزش‌هایی نسبت به انجام یک خرید قانون‌مند آگاهی بیشتری پیدا می‌کنند و همین موضوع می‌تواند بسترهای وقوع تخلفات در جامعه را تا حد زیادی کاهش دهد.

وی توضیح داد: اجرای این برنامه موجب می‌شود واحدهای صنفی و بنگاه‌های اقتصادی در رویارویی با یک خریدار آگاه و مطلع به قوانین، امکان کمتری برای تخلف از خود نشان دهند. ضمن اینکه انعکاس گزارش بازرس و رسیدگی سریع به آنها فضای تخلف در جامعه فراهم نخواهد شد. ارغنده‌پور تاکید کرد: دی ماه امسال تعداد هشت هزار و ۵۶۹ فقره گزارش از ناظران افتخاری سراسر کشور دریافت شده که پس از بررسی‌های انجام شده، هشت هزار و ۳۵۳ مورد قابل پیگیری و از این تعداد پنج هزار و ۸۴ فقره معادل ۶۱ درصد متخلف شناخته شده است.

ارغنده‌پور افزود: تعداد، دو هزار و ۴۶۰ فقره گزارش معادل ۲۹ درصد، غیرمتخلف شناخته شده و همچنین ۸۰۹ فقره معادل ۱۰ درصد نیز به دلیل انجام مراحل دریافت نظر کارشناسی از نهادها و اتحادیه‌های ذی‌ربط در دست بررسی است.

به گفته وی، آمار ۶۱ درصدی پرونده‌های متخلف از گزارش‌های ارسالی ناظران افتخاری دردی ماه امسال مهر تاییدی بر این ادعاست که این طرح، در زمینه نظارت و بازرسی می‌تواند همچون سایر شیوه‌های نظارتی اثربخش باشد، علاوه بر این، طرح مزبور‌ با حضور داوطلبانه ناظران که از بین افراد عادی جامعه انتخاب شده‌اند، با کمترین هزینه ممکن، در حال انجام است.

ارغنده‌پور اظهار کرد: این امکان برای متقاضیان همکاری در طرح ناظران فراهم شده تا با مراجعه به پرتال سازمان حمایت و انتخاب استان محل سکونت، نسبت به تکمیل فرم شناسایی و دریافت کد رهگیری اقدام و پس از یک هفته از نتیجه بررسی در پرتال آگاهی یابند. این مقام مسوول درباره راه‌های ارتباطی ناظران افتخاری برای ارسال گزارش تخلفات اقتصادی نیز گفت: ناظر افتخاری با توجه به کدهای شناسایی تعریف می‌شود و می‌تواند هنگام مشاهده هرگونه تخلف از قبیل گران‌فروشی، کم فروشی، تقلب و... یا موارد مرتبط از سوی برخی بنگاه‌های اقتصادی، به‌وسیله سامانه تلفنی ۱۲۴، اپلیکیشن آسان پرداخت آپ، سایت سازمان حمایت مصرف‌کنند گان و تولید‌کنند گان و سایت مرجع رسمی قیمت کالا و خدمات، گزارش‌های خود را به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان منعکس کرده و با دریافت کد پیگیری، از نتیجه اقدام‌های سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت اطلاع یابند.