علاوه بر این آنها هشدار دادند که رقبای جدید ایران در حوزه حمل‌و‌نقل فعال شده‌اند و این امر ممکن است نقش ترانزیتی کشور را در منطقه به خطر بیندازد. فعال‌سازی گذرگاه‌های مرزی و رفع مشکلات مرزی به خصوص در گمرکات نیز از خواسته‌های آنها بود.  وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به انتقادها و مشکلات مطروحه، از عارضه‌ای دوبخشی در حوزه حمل‌و‌نقل یاد کرد. نخست توقف مسیرهایی که به مرزها و دریا می‌رسد و دوم نابسامانی‌های مدیریتی در پایانه‌های مرزی. محمد اسلامی اعلام کرد ۶۰۰ میلیارد تومان تا‌ کنون برای پایانه‌های مرزی هزینه شده و نیمی از آنها نیز به بهره‌برداری رسیده‌اند. اما نابسامانی مدیریتی موجود، جای دفاع ندارد. او هدف از ایجاد ساماندهی در پایانه‌های مرزی را کاهش رسوب کالا عنوان کرد.

نقش ترانزیتی ایران در خطر است

نشست رئیس اتاق ایران با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با محور بررسی مشکلات حمل‌ونقل با حضور کیوان کاشفی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه، روسای کمیسیون حمل‌ونقل و احداث، خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران و نمایندگان انجمن‌های مرتبط برگزار شد.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این نشست با تا‌کید بر اهمیت حمل‌ونقل در اقتصاد اظهار کرد: امیدوار هستیم در برنامه‌ریزی مسوولان و به‌خصوص در برنامه‌های توسعه، اهمیت این بخش لحاظ شود و توسعه حمل‌ونقل روال مطلوب‌تری به خود گیرد. او با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی ایران در حوزه ترانزیت افزود: ایران در بین کشور‌های منطقه از نظر ترانزیت کالا و انجام امور تجارت خارجی از جایگاه مناسبی برخوردار است، همچنین به‌عنوان شاهراه در انجام تجارت بین بسیاری از کشور‌ها معرفی‌شده است. اما اقدامات کنونی برای توسعه حمل‌ونقل در حوزه‌های ریلی، جاده‌ای و دریایی کافی نیست. او تا‌کید کرد: رقبای جدید ایران در حوزه حمل‌ونقل فعال شده‌اند که می‌توانند موجب خطر برای نقش ترانزیتی ایران در منطقه باشند.

شافعی در همین زمینه تا‌کید کرد باید با برنامه‌ریزی‌های لازم این عقب‌افتادگی را جبران کرد. رئیس اتاق ایران همچنین به اهمیت حمل‌ونقل در مراودات اقتصاد خارجی به‌خصوص تجارت با کشورهای همسایه اشاره و ابراز امیدواری کرد با مدیریت واحد بتوان مشکلات مرزی، به‌خصوص مشکلاتی را که در گمرکات مرزی وجود دارد، حل کرد.  رئیس اتاق ایران افتتاح راه‌آهن خواف- هرات را از اقدامات موثر در راستای ارتقای حجم مبادلات تجاری دو کشور بیان کرد و افزود: اگرچه این اقدام، راه‌حل مناسبی دراین‌باره است، اما امکانات و گذرگاه‌های مرزی باید به‌صورت رسمی مشغول به کار شود تا‌ در نقاط مرزی تراکم کالا نداشته باشیم.

ساماندهی مدیریت پایانه‌های مرزی در دستورکار قرار دارد

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در این نشست به مسائلی اشاره کرد که باید به‌صورت منسجم و با همکاری اتاق ایران دنبال شود تا‌ به نتیجه مطلوب برسد. بر اساس اظهارات این مقام مسوول در حوزه حمل‌و‌نقل با عارضه‌ای دوبخشی مواجه هستیم؛ اول اینکه به دلایل مختلف در مسیرهایی که به مرزها و دریا می‌رسید، متوقف شدیم در صورتی که برای توسعه سطح مناسبات بین‌المللی لازم بود تا‌ گسترش ظرفیت این مسیرها را پیگیری کنیم و دوم رسیدگی به نابسامانی‌های مدیریتی در پایانه‌های مرزی است. اسلامی با اشاره به نابسامانی‌های موجود در پایانه‌های مرزی و هزینه‌کرد ۶۰۰ میلیارد تومانی در این بخش طی سه تا چهار سال گذشته گفت: نیمی از این پایانه‌ها تا‌ به امروز به بهره‌برداری رسیدند. البته نابسامانی‌های مدیریتی موجود جای دفاع ندارد و رسیدگی به این بخش نیز در دستورکار قرار گرفته و مصوبه اخیر رئیس‌جمهور بر حل این مساله تا‌کید دارد، در این راستا شورای هماهنگی پایانه‌های مرزی را از ماه قبل با حضور نماینده اتاق ایران برگزار کردیم تا‌ وضعیت موجود سازماندهی شود و اولین مرز برای اجرای برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مرز بازرگان است. به‌دنبال آن هستیم تا‌ مرزها محل رسوب کالا نباشد. او در ادامه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و با توجه به تمرکز این تحریم‌ها بر همه شریان‌های ارتباطی کشور گفت: در مقابل این تحریم‌ها تلاش گسترده‌ای صورت گرفت تا‌ راه‌های جایگزین باز کرده و به کمک تعاملات دوجانبه و چندجانبه از آسیب به حمل‌و‌نقل کشور جلوگیری کنیم. به اعتقاد وزیر راه و شهرسازی موضوع مهم در راستای شکوفایی اقتصادی کشور، توجه به اصل حاکمیت برند‌های معتبر و پشتیبانی از آنهاست و دوم ارتقای قدرت لجستیک کشور است که در این حوزه به‌دنبال گسترش ظرفیت‌ها و سازماندهی زیرساخت‌های لازم هستیم. او عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی تسریع‌کننده و تسهیل‌کننده تجارت است و تمام تلاش خود را برای تحقق این مهم می‌کند.

ضرورت ایجاد کریدورهای جدید با کشورهای همسایه

سید علی حسینی، نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران نیز با تا‌کید بر اهمیت حمل‌ونقل در اقتصاد ملی پیشنهاد داد تا‌ با هدف توسعه ترانزیت، وزارت راه و شهرسازی در یک اقدام راهبردی ایجاد کریدورهای جدید با کشورهای همسایه را در دستور کار قرار دهد. او همچنین اهمیت نوسازی ناوگان و بهره‌مندی از ظرفیت‌های ملی در همین زمینه را مورد توجه قرار داد. حسینی پیشنهاد داد تا‌ درصورتی‌که امکان تولید داخل در حوزه حمل‌ونقل نیست، وزارت راه و شهرسازی با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت صنعت، شرایطی را مهیا کند تا‌ مجوز واردات این محصولات از خارج کشور صادر شود. کسری لکوموتیو و ضرورت تا‌مین بازسازی خطوط حمل‌ونقل نیز از دیگر مواردی بود که از سوی رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته مطرح شد.