کیوان کاشفی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه به ارائه گزارشی درخصوص چالش‌ها، فرصت‌ها و پیشنهادهایی برای توسعه روابط با سوریه پرداخت و گفت: به‌رغم تاکیدی که برای توسعه روابط سیاسی وجود دارد اما هنوز روابط اقتصادی دو کشور قابل‌قبول نیست. سوریه هم مانند ایران تحت تحریم است و همین امر اقتصاد سوریه را کوچک کرده است. از طرفی در سوریه تسلط ارگان‌های دولتی را در حوزه‌های مختلف شاهد هستیم که ازیک‌طرف خوب است و از طرفی نامطلوب. او تاکید کرد: متاسفانه به‌رغم فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه حمل‌ونقل اما هنوز کوتاه‌ترین و سریع‌ترین دسترسی به سوریه فراهم نیست و در بخش ترددها و پروازهای هوایی نیز چالش‌هایی وجود دارد که البته امیدوار هستیم با رایزنی‌های صورت گرفته تعداد پروازهای مستقیم به سوریه افزوده شود.

کاشفی در تشریح مهم‌ترین اقدامات اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه از تهیه بسته‌های مشاوره‌ای برای فعالان اقتصادی خبر داد و اعلام کرد: به‌زودی بانک اطلاعاتی که دربرگیرنده اصلی‌ترین نیازهای اقتصادی روز سوریه است رونمایی خواهد شد.

حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: اشتراکات عقیدتی و سیاسی دو کشور را به هم نزدیک کرده اما آن‌طور که باید از فرصت‌های موجود بین ایران و سوریه استفاده‌ نشده است و آمار و ارقام اقتصادی مطلوب نیست. با اقدامات اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه به‌خصوص راه‌اندازی مرکز دفتر تجاری در این کشور زیرساخت‌های توسعه روابط شکل‌گرفته است اما بهره‌برداری از این زیرساخت‌ها باید توسط فعالان بخش خصوصی انجام شود.

زادبوم درباره موافقت‌نامه تجارت آزاد با سوریه توضیحاتی داد و گفت: این اقدام نیز یکی از اقدامات برای توسعه تجارت بین دو کشور است که توسط وزارت صنعت زمینه آن فراهم شد و به‌رغم اینکه ایران با هیچ کشوری فعلا تجارت آزاد ندارد، با کشور سوریه موافقت‌نامه تجارت آزاد دارد و بنابراین این اقدامات زیرساخت‌های خوبی است؛ اما به میزان فعالیت بخش‌های نامبرده در سوریه، فعالان اقتصادی نتوانسته‌اند بهره بگیرند. در این موافقت‌نامه فقط ۸۸ قلم کالا مستثنی شده و بقیه کالاها آزاد است اما تجارت آزادی است که تعرفه آن روی ۴ درصد بسته‌شده است ولی در تلاش هستیم تا با کمک مجلس و موافقت طرف سوری تعرفه‌های گمرکی این کالاها را از ۴ به صفر برسانیم و ۸۸ قلم کالا نیز تا حد امکان کاهش یابد.

بعدازآن حسن دانایی‌‍‌فر دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران سوریه و عراق نیز بر اهمیت حضور بخش خصوصی در توسعه روابط ایران و سوریه تاکید کرد. او روند مشارکت بخش خصوصی در بازسازی سوریه را به دو مرحله ساماندهی و بهره‌برداری تقسیم کرد و توضیح داد: در طول دو سال گذشته و با برگشت آرامش قابل‌توجه در سوریه و فراهم کردن مقدمات بازسازی سوریه، سنگ بنای مرحله سازماندهی و ساختار‌سازی شروع‌شده است. در همین زمان مرکز تجارت ایرانیان در سوریه و از آن مهم‌تر اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه راه‌اندازی شد.

او افزود: موضوع حمل‌ونقل و ترانزیت همیشه موردتوجه بوده است و امیدوار هستیم از دو نقطه خسروی و مهران به مرزهای زمینی سوریه با حداکثر سرعت و کمترین قیمت متصل شویم.

او معتقد است: رابطه ایران و سوریه در واقع رابطه دو دولت با یکدیگر است که پایدار نخواهد بود؛ بنابراین اگر می‌خواهیم این رابطه پایدار بماند باید بخش خصوصی دو کشور وارد کار شوند و از طرفی دولت‌ها هم از این بخش‌ها حمایت کنند.

دانایی‌فر افزود: کشتیرانی، راه ترانزیت و حمایت از شرکت‌هایی که تمایل به تهاتر دارند در دستور کار ما قرار دارد و بنابراین تلاش‌هایی را برای اعطای برخی از مشوق‌ها داشته‌ایم و صحبت‌هایی نیز در این‌باره با معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس کل بانک مرکزی، د‌بیرکل بانک مرکزی و وزرای مربوطه به‌خصوص وزیر صنعت و همچنین وزیر راه و شهرسازی انجام‌شده است.

کاهش سقف تعهدات ارزی از دیگر موضوعاتی است که به گفته دانایی‌فر برای تقویت مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد. فهد محمود درویش، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه با تاکید بر این موضوع که هر دو کشور سوریه و ایران در جنگ اقتصادی قرار دارند، ابراز امیدواری کرد تا همکاری دو کشور بتواند به این جنگ پایان دهد. او خواستار اجرایی شدن تفاهم‌نامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه شد که در سال ۲۰۱۱ به امضا رسیده اما هنوز عملیاتی نشده است. تشکیل کمیسیون مشترک باهدف استانداردسازی مشترک و تاسیس شرکت‌های مشترک ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی بود که از سوی رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه مطرح شد و تاکید کرد که ضروری است این موضوعات در همایش امروز به نتیجه رسد.