در پی این بحران، گای پلاتن، دبیرکل اتاق بین‌المللی حمل و نقل (ICS) گفت این اختلال گسترده بود و در روزهای نخست بیش از ۲۰۰ کشتی در انتظار استفاده از کانال بودند و شرکت‌های حمل و نقل تصمیم داشتند آفریقا را دور بزنند. این در حالی است که تا پایان این انسداد بیش از ۴۵۰کشتی در انتظار باز شدن این آبراه بودند، کشتی‌هایی که بار آنان از گاو گرفته تا روغن خام را شامل می‌شد. این در حالی است که بالغ بر ۱۲درصد از حجم تجارت جهانی از این کانال عبور می‌کند که ارزش سالانه کالاهای عبوری از آن به یک تریلیون دلار نیز می‌رسد. به طور معمول، روزانه نزدیک به ۵۰کشتی با ارزش باری حدود ۳ تا ۹میلیارد دلار از این گذرگاه عبور می‌کنند. این حادثه اما بنا بر اعلام مدیریت کانال سوئز، روزانه ۱۴ تا ۱۵ میلیون دلار از درآمد این کانال کاسته است.

کشتی‌های کانتینری اکنون بخش عمده‌ای از ترافیک در سوئز را تشکیل می‌دهند که هزینه‌های پرداختی آنها به اداره کانال سوئز در سال گذشته ۶/ ۵ میلیارد دلار برای مصر بود. تأخیر طولانی مدت در حین نجات کشتی به زنجیره‌های تأمین کالا آسیبی جدی وارد کرد و می‌تواند هزینه‌های همه چیز را از قیمت نفت گرفته تا کالاهای اساسی را تحت تاثیر قرار دهد. گرچه کشتی MV Ever Given در نهایت راه خود را به سوی آب‌های آزاد پیدا کرد، اما برآوردها نشان می‌دهد که آسیب وارد شده به زنجیره تامین کالای جهانی در پی این حادثه تا ماه‌ها ادامه خواهد داشت.

سانحه کشتی کانتینری و مسدود شدن کانال سوئز و ایجاد ترافیک حمل و نقل در این آبراه در شرایطی اتفاق افتاده که تجارت جهانی به دلیل همه‌گیری کرونا شرایط بسیار دشواری دارد و وقفه در رساندن مواد خام و اصلی برای ادامه کار تولید در شرکت‌های صنعتی و خودروسازی اوضاع را وخیم‌تر خواهد کرد. شرایط در بنادر نیز آشفته‌ است و شبکه حمل و نقل جهانی از این حادثه خسارت زیادی خواهد دید، بالا رفتن قیمت نفت در هفته گذشته خود شاهدی بر گسترده بودن پیامدهای این واقعه است. با این وجود، کارشناسان بر این باورند که تخمین دقیقی از خسارات اقتصادی این بحران در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. یافته‌های نشریه «لویدز لیست» اما نشان می‌دهد مسدود شدن این کانال، حمل روزانه محموله‌هایی به ارزش نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار را متوقف کرد؛ به‌عبارتی در هر ساعت ۳/ ۳ میلیون تن کالا به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار امکان جابه‌جایی نداشت. این رقم برای هر دقیقه ۶/ ۷ میلیون دلار است. از سوی دیگر، به گفته شرکت بیمه آلیانتس آلمان مسدود شدن کانال سوئز هفته‌ای بین ۶ تا ۱۰ میلیارد دلار به تجارت جهانی خسارت می‌زند و رشد آن را دو دهم تا چهار دهم درصد کاهش می‌دهد.