به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیدجواد احمدی عنوان کرد: پس از التهابات ایجاد شده در بازار مرغ و عرضه نشدن کافی این محصول به بازار، گزارش‌هایی دریافت شد که نشان می‌داد برخی مرغداران از عرضه مرغ به بازار خودداری کرده یا این محصول را خارج از شبکه عرضه می‌کنند که به همین دلیل موضوع در دستور کار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفت.

وی افزود: طی بازرسی‌های انجام شده از نزدیک به سه هزار واحد مرغداری توسط بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در ۲۰ روز گذشته، ۵۷۳ واحد تولیدکننده مرغ که مبادرت به احتکار یا عرضه خارج از شبکه کرده بودند، شناسایی و پس از تشکیل پرونده با ارزش بیش از ۱۱۷ میلیارد تومان به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت با اشاره به اقدامات انجام شده این سازمان در بازرسی از مرغداری‌ها، کشتارگاه‌ها، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان مرغ اظهار کرد: با توجه به وضعیت نابسامان بازار مرغ در ماه‌های اخیر بازرسان این سازمان و سازمان صنعت استان‌ها همگام با سیاست‌گذاری دولت برای صیانت بیشتر از حقوق مصرف‌کنندگان، کمک به برقراری ثبات و رفع التهاب و ناامن‌سازی فضا برای سودجویان، با بهره‌گیری از تمام ظرفیت و امکانات موجود نسبت به تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها از این مراکز در سراسر کشور اقدام کردند.

احمدی تاکید کرد: از تعداد کل این بازرسی‌ها که در دوره زمانی ۲۰ روزه از ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ انجام شد، ۵۷۳ واحد متخلف که اقدام به احتکار و عرضه خارج از شبکه مرغ با سن بالای هفت هفته کرده بودند، شناسایی و به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

وی با تذکر به برخی از واحدهای مرغداری که در این برهه قصد احتکار و عرضه خارج از شبکه محصول خود را دارند، گفت: بازرسان این سازمان با جدیت و مطابق قانون با آنها برخورد خواهند کرد.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت، از شهروندان تقاضا کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی از جمله احتکار، عرضه خارج از شبکه، گرانفروشی، صادر نکردن فاکتور، تقلب، امتناع از فروش کالا، درج نکردن قیمت، فروش اجباری کالا و خدمات، موضوع را به تلفن ۱۲۴ اعلام کنند.