مرتضی رضایی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه دلار ۴۲۰۰تومانی برای نهاده‌ها دریافت می‌کنند ولی جوجه‌ها به جای قیمت مصوب با قیمت حدود ۸هزار تومان به دست تولیدکنندگان مرغ گوشتی می‌رسد، گفت: نهاده‌های ذرت و سویا در چند ماه گذشته به طور کامل در اختیار همه تولیدکنندگان مرغ‌های اجداد، مادر و گوشتی قرار گرفته است و مشکلی در زمینه تامین نهاده‌ها و تولید جوجه‌های یک‌روزه وجود ندارد.

وی ادامه داد: ۱۲۴ میلیون قطعه جوجه تولید کردیم و حدود ۱۱۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی ثبت شده است. البته این به معنای آن نیست که ۱۰ میلیون قطعه گم شده است، بلکه مرغداران معمولا کمی بیشتر جوجه‌ریزی می‌کنند ولی اجازه ثبت به آنها داده نمی‌شود. در حقیقت بنابر پروانه خود اجازه دارند جوجه‌ریزی کنند نهاده تحویل بگیرند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: تقاضا برای جوجه‌ریزی به شدت بالا رفته و این نشانه خوبی است و هر موقع قیمت جوجه افت کند باید نگران بود زیرا ممکن است منجر به حذف گله‌های مادر یا معدوم‌سازی جوجه و تخم‌مرغ نطفه‌دار شود.

به گزارش «ایسنا»، به گفته رضایی مشکلاتی در زمینه تامین اجداد و مادر وجود داشت که با مدیریت انجام شده حل شد و در حال حاضر نیز مشکلی در زمینه تولید جوجه نداریم. همچنین همیشه افزایش قیمت به تولید مرتبط نیست.

وی تصریح کرد: فهرست همه مرغداران گوشتی که مرغشان را پیش از عید تحویل نداده‌اند، مشخص است و بازارگاه آنها را خواهیم بست.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه سازمان حمایت مسوول قیمت‌گذاری محصولات است، گفت: اگر تولیدکنندگان به قیمت‌ها اعتراضی دارند مدارک و مستندات خود را به سازمان حمایت ارائه دهند.

رضایی در پاسخ به این سوال که تولیدکنندگان مرغ گوشتی باید با این افزایش قیمت چه کنند، گفت: تولیدکنندگان باید به هنگام خرید جوجه از فروشنده فاکتور دریافت کنند تا مشخص شود دقیقا با چه قیمتی جوجه را خریداری می‌کنند و اگر با نرخ مصوب نبود متخلفان را به دستگاه‌های نظارتی معرفی کنند ولی ما اجازه افزایش قیمت مرغ را نخواهیم داد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه حدود ۲۴هزار و واحد مرغداری گوشتی در کشور وجود دارد که ۱۹هزارواحد ان فعال هستند، گفت: در حالت عادی ماهانه ۶هزار قطعه جوجه‌ریزی می‌شود.

وی همچنین اضافه کرد: آمار دقیق از قاچاق جوجه در دست نداریم ولی گفته می‌شود که قاچاق هم بر قیمت جوجه اثر‌گذار است.

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور نیز گفت: مرغداران کاری به اینکه جوجه گران می‌شود، قاچاق می‌شود یا به اندازه کافی تولید نمی‌شود، ندارند. صحبت تولیدکنندگان این است که آیا ۷هزار تومان جوجه‌ای که امروز خریداری می‌کنند در قیمت مصوب مرغ لحاظ شده است. به ما می‌گویند جوجه گران است نریزید. مگر چنین چیزی امکان‌پذیر است؟

پرویز فروغی اضافه کرد: قیمت مصوب مرغ زنده یعنی ۱۷هزار و ۱۰۰تومان براساس جوجه یکروزه ۴۲۰۰تومان تعیین شده نه جوجه ۷هزار تومانی.

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور تصریح کرد: وظیفه ما این نیست که جلوی قاچاق را بگیریم یا اعلام کنیم چرا جوجه‌ریزی کاهش یافته است. نقش صنف ما این است که به مسوولان هشدار دهیم با این روند به مشکل خواهیم خورد.

فروغی اضافه کرد: سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاه‌های نظارتی باید با گران‌فروشی جوجه یکروزه و متخلفان برخورد کنند.

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور با اشاره به وضعیت خرید جوجه گفت: مرغداران چون به اندازه کافی نقدینگی ندارند مدت‌هاست که با دلالان مختلف کار می‌کنند و بنابراین دستشان زیر ساطور دلالان است. نمی‌توانند بگویند از این دلال ۷هزار تومان جوجه خریدیم زیرا سری بعد حذف می‌شوند و کسی به آنها جوجه نمی‌دهد. مسوولان باید از تولیدکنندگان به نحوی حمایت می‌کردند که دستشان زیر ساطور دلالان نباشد.

فروغی با اشاره به اینکه سامانه بازارگاه در اختیار بانک کشاورزی است، گفت: حجم عظیمی از سرمایه تولیدکنندگان در این بانک در گردش است. آیا نباید بانک نقدینگی تولیدکنندگان را تامین کند تا مشکلات آنها مرتفع شود؟

در ادامه محمدرضا صدیق پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه نیز در رابطه با افزایش قیمت جوجه یک‌روزه گفت: دو سایت قیمت‌گذاری وجود دارد که جوجه یک‌روزه را از ۵۸۰۰ تومان تا ۶هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند. بیشتر از این قیمت واسطه‌گری است.

وی ادامه داد: هزینه‌های تولید بالا رفته است و به همین دلیل قیمت جوجه یکروزه هم به تبع آن افزایش داشته و با وجود اینکه در خواست افزایش نرخ مصوب آن را در جلسات داشتیم و اعلام کردیم که قیمت تمام شده جوجه یک‌روزه ۵۲۰۰ تا ۵۳۰۰ تومان می‌شود ولی هنوز نرخ مصوب آن تغییری نکرده است.

در ادامه حسن مهربانی یگانه، استاد دانشگاه تهران و کارشناس حوزه دام و طیور نیز علت افزایش قیمت جوجه یکروزه را کاهش جوجه‌ریزی دانست و گفت: در ۱۰ سال گذشته پایین‌ترین جوجه‌ریزی در سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاده و امسال با کمبود جوجه و مرغ روبه‌رو هستیم.

همچنین حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: قاچاق جوجه یک‌روزه به میزانی که ادعا می‌شود نیست. میزان کل قاچاق در دو سال به سه میلیون قطعه هم نمی‌رسد. بنابراین اینکه بخواهیم قاچاق را بهانه افزایش قیمت کنیم فرار رو به جلو است.

دهقانی نیا افزود: فرض کنید ۱۱۰ تا ۱۲۵میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه داریم که در دو سال، ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون قطعه می‌شود. کل کشفیات ما در ۲۴ماه گذشته سه میلیون قطعه هم نیست. به عبارت دیگر سه میلیون در این حجم عددی نیست. بنابراین اگر ما متولی کشفیات هستیم می‌گوییم قاچاق باعث افزایش قیمت جوجه یکروزه نشده است. وی گفت: باید نهاده‌ها بر اساس محصول نهایی تحویل داده شود.