به‌علاوه واردات کالاهای اساسی و ضروری یاد‌شده توسط شرکت‌های تعاونی مرزنشین و پیله‌وران از محل صادرات یکدیگر در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ خارج از سهمیه ارزی و مقدار تعیین‌شده بوده و امکان واگذاری ارز حاصل از صادرات پیله‌وران و شرکت‌های تعاونی مرزنشین به سایر پیله‌وران و شرکت‌های تعاونی مرزنشین میسر است.  اما به‌رغم این سیاست هنوز مرزنشینان و پیله‌وران در استان‌های مرزی جهت واردات کالاهای اساسی با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند. در همین راستا کارگروه تنظیم بازار در یکصد‌و‌سی‌و‌هفتمین جلسه‌اش که روز دوشنبه‌۲۰‌اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد؛ پیرو مصوبه هیات‌وزیران و در راستای حفظ و توسعه روابط تجاری با کشور پاکستان در شرایط تحریم مقرر کرد، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (سازمان غذا و دارو) نسبت به اصلاح و حذف گواهی GMP و پیش‌بینی امکان ثبت اطلاعات پیله‌وران به‌عنوان اشخاص حقیقی مانند اشخاص حقوقی در سامانه اقدام کند. در ضمن گمرک ایران نیز نسبت به اصلاح سامانه مربوط به خود و حذف الزام اخذ گواهی از سایر دستگاه‌ها اقدام کند. براساس تصمیمات این ستاد تا‌ زمان اعمال اصلاحات در سامانه‌های یاد‌شده، فرآیند ثبت آماری برای کالاهای وارداتی پیله‌وران و تا‌ییدیه‌های آن از سوی وزارت بهداشت به‌صورت دستی صورت گیرد.  همچنین گمرک نسبت به ثبت اطلاعات و رفع تعهد ارزی پیله‌وران و مرزنشینان و اعلام آن به بانک مرکزی اقدام کند.

افزایش واردات گوشت مرغ و تخم‌مرغ

اعضای کارگروه تنظیم بازار، در راستای مدیریت عرضه گوشت مرغ در سطح کشور بر اساس تصمیمات پیشین و همچنین مصوبه هیات‌دولت برای تکمیل ذخایر راهبردی با افزایش سقف واردات گوشت مرغ از‌ ۵۰ هزار تن به صد هزار تومان با ارز ترجیحی موافقت کردند. این کارگروه  تا‌کید کرد شرکت پشتیبانی امور دام با قید فوریت نسبت به انجام فرآیند ثبت‌سفارش این محصول اقدام و دفتر امور خدمات بازرگانی و بانک مرکزی با اولویت نسبت به تخصیص و تا‌مین ارز مورد‌نیاز آن اقدام کنند. در ضمن مطرح‌شد برای تکمیل ذخایر پشتیبانی با مدیریت و نظارت شرکت پشتیانی امور دام شرکت‌های فعال بخش‌خصوصی اقدام به واردات گوشت مرغ کنند. در ضمن با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت جوجه یک‌روزه وزارت جهادکشاورزی نسبت به بررسی و تعیین قیمت جوجه یک‌روزه از طریق قرارگاه ساماندهی گوشت مرغ اقدام کند و‌ گزارش‌مربوطه را به دستگاه‌های نظارتی اعم از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اتاق اصناف و سازمان بازرسی کل‌کشور ارائه کند تا‌ دستگاه نظارتی براساس ضوابط با هرگونه گران‌فروشی برخورد قانونی کنند. در راستای تصمیمات‌پیشینه ستاد همچنین مقرر شد در راستای تنظیم بازار تخم‌مرغ نطفه‌دار وزارت ‌جهاد اقدام لازم را در‌خصوص واردات و تا‌مین کالای مذکور انجام ‌دهد.

واردات حبوبات در دستور کار جهاد‌کشاورزی

بنا بر گزارش بانک‌مرکزی در مورد نحوه تخصیص و تا‌مین ارز مورد‌نیاز کالاهای اساسی از ابتدای سال‌جاری تا‌ اردیبهشت ۱۴۰۰ و همچنین نحوه تا‌مین ارز با توجه به همکاری مابین ایران و عراق مقرر شد، در تخصیص و تا‌مین ارز و نهاده‌های دامی از جمله جو، ذرت‌دامی و کنجاله‌سویا و همچنین دانه‌های روغنی با نظر جهادکشاورزی از سوی بانک مرکزی اقدام شود. در ضمن با توجه به مشکلات موجود در تا‌مین ارز کالاهای اساسی و ضروری مقرر شد واردات کالاهای اساسی و ضروری توسط متقاضیان واردات این کالاها به شیوه اعتباری اقدام شود. البته منوط به اینکه تخصیص نقدی کالاهای اساسی رسوبی موجود در بنادر با قبض‌انبار تا‌ تا‌ریخ ۳۰اردیبهشت انجام شود. در آخرین نشست کارگروه بر اساس تصمیمات پیشین و همچنین گزارش وزارت جهاد‌کشاورزی در‌خصوص کاهش بارندگی در سال زراعی جاری و کاهش تولید حبوبات از جمله نخود، عدس و لوبیا در استان‌های تولیدکننده مقرر شد برای مدیریت موثر و بهنگام در بازار مصرف و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت، وزارت جهادکشاورزی در اسرع‌وقت نسبت به برنامه‌ریزی لازم برای تا‌مین کسری تولید و نیاز بازار از محل واردات اقدام کند.