او ضمن اشاره به روابط صمیمانه بین اتاق‌های دو کشور و تبادل هیات‌های تجاری که در گذشته انجام شده است، فعالیت‌های محوری اتاق مشترک ایران و اوکراین و اثرگذاری آن بر آینده مبادلات تجاری دو کشور را مثبت ارزیابی کرد. براساس اظهارات رئیس اتاق ایران متاسفانه طی چند سال اخیر، محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های تحمیلی بر ایران، تجارت دو کشور را با یکدیگر تحت‌تاثیر قرار داد که دلیل اصلی آن مشکلات مربوط به مبادلات مالی بود. به باور شافعی از جمله راهکارها برای افزایش حجم مبادلات تجاری، تمرکز جدی بر موضوع کشاورزی و کشت فراسرزمینی است.

او عنوان کرد: هر دو کشور در تولید و صادرات محصولات کشاورزی قدرتمند هستند. در اوکراین محصولاتی مانند گندم، جو، ذرت، چغندرقند، سویا و کلزا تولید می‌شود که همگی مورد مصرف بازار ایران هستند. در مقابل در ایران پسته، زعفران، مرکبات، سیب، خرما و سیب‌زمینی تولید می‌شود که بازار مصرف خوبی در اوکراین دارد. به این ترتیب پیشنهاد می‌کنم امکان تهاتر محصولات کشاورزی را فراهم کنیم. کشت فراسرزمینی به دلیل مشکلات آبی در ایران و در مقابل، ظرفیت‌های خوب آبی، هوایی و خاکی اوکراین یکی دیگر از موضوعاتی بود که از سوی رئیس اتاق ایران در راستای همکاری با طرف اوکراینی مورد تاکید قرار گرفت. به باور او در کنار این همکاری‌ها زمینه افزایش اشتغال و انتقال تکنولوژی و ایجاد بازارهای جدید نیز مهیا خواهد شد. گنادی چیژیکوف، رئیس اتاق بازرگانی اوکراین با ابراز خرسندی از سطح مناسب همکاری دو اتاق ایران و اوکراین هم با یکدیگر به تفاهمنامه‌ای که بین آنها در سال ۲۰۱۷ به امضا رسید، اشاره کرد و گفت: براساس تفاهمنامه سال ۲۰۱۷ این همکاری‌ها شکل گرفته و خوشبختانه همچنان جاری است.

او ادامه داد: طی این تفاهمنامه پیش‌بینی شده بود تا شوراهای تخصصی تجاری با هدف تقویت سطح همکاری‌ها شکل بگیرند. در این راستا روش‌های مختلف همکاری را در نظر داریم و نسبت به ظرفیت‌های ایران آگاهیم. اوکراین نیز با جمعیت بالا یکی از کشورهای بزرگ اروپا با پتانسیل‌های قابل‌توجه است، بنابراین دو کشور می‌توانند برای بهبود وضعیت تبادلات تجاری با یکدیگر برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی اوکراین سطح تبادل تجاری بین دو کشور را در سال گذشته بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار برآورد کرد که ۹۵ درصد آن به محصولات کشاورزی اختصاص داشته و این بیانگر جایگاه بخش کشاورزی در روابط بین ایران و اوکراین است.