در این نشست آرش شهرآیینی، عضو هیات‌مدیره صندوق ضمانت صادرات با بیان این مطلب که صندوق در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۶/ ۳میلیارد دلار در قالب خدمات به صادرات، اقدامات پوششی انجام داد، گفت: متاسفانه سطح استفاده صادرکنندگان از خدمات این صندوق همچنان پایین است. حضور بنگاه‌های کوچک و متوسط برای بهره‌گیری از خدمات صندوق یکی از برنامه‌هایی است که با همکاری اتاق ایران پیگیری می‌شود. او سطح استفاده SME‌ها از خدمات صندوق ضمانت صادرات را کمتر از ۱۰ درصد عنوان کرد.

شهرآیینی در ادامه به تشریح مجموعه خدماتی که از سوی صندوق در اختیار صادرکنندکان قرار می‌گیرد پرداخت.

در این بین برخی مشکلاتی که در مواجهه با فرآیند کار صندوق وجود دارد نیز از سوی اعضای کمیسیون صادرات اتاق ایران تشریح شد؛ طولانی بودن فرآیند آزادسازی وثایق، وجود قوانین و بوروکراسی پیچیده، پایین بودن سطح تسهیلاتی که صندوق برای صادرکنندگان قائل می‌شود و زمان‌بر بودن پروسه اعتبارسنجی مشتریان، از جمله مواردی بودند که در این نشست مورد تا‌کید قرار گرفتند. در ادامه جمشید نفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با بیان این مطلب که مدتی است مثلث همکاری بین کمیسیون صادرات اتاق ایران، کنفدراسیون صادرات و صندوق ضمانت صادرات در راستای حل مشکلات پیش رو و یافتن راهکارهای تسهیل‌کننده برای استفاده از خدمات صندوق ایجاد شده است، گفت: یکی از برنامه‌هایی که دنبال می‌کنیم ایجاد ‌هایپرهایی در مناطق مرزی کشور و امکان فروش و عرضه محصولات صادراتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سایر کشورها بر اساس انعقاد قرارداد صندوق با این فروشگاه‌ها به صورت مستقیم است.

این فعال اقتصادی عنوان کرد: نکته قابل توجه درباره صندوق این است که وظیفه اصلی آن پوشش ریسک صادرات است و نه سودآوری. بنابراین صندوق ضمانت صادرات باید تمام توان و ظرفیت خود را در این مسیر معطوف کند. او همچنین بر تغییر رویکردها و نگرش‌ها در صندوق ضمانت صادرات تا‌کید کرد و خواستار کاهش بوروکراسی در این مجموعه شد. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود از نبود فرهنگ صادرات در ایران انتقاد کرد و گفت: تا‌ زمانی که فرهنگ و رویکرد صادرات‌گرا در ایران شکل نگیرد، تحولی رخ نخواهد داد. نفر از برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و نبود نگاه کلان در حوزه صادرات انتقاد کرد و افزود: وقتی برای صادرات کشور نگاه کلان نداریم و برنامه‌ریزی‌های خود را در این بخش روزانه تغییر می‌دهیم، نباید انتظار توسعه صادرات داشته باشیم. رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران تغییر سیاست‌های صادراتی با توجیه تنظیم بازار داخلی را یک چالش جدی برشمرد و خواستار توقف این نوع نگاه‌ها شد.