به گزارش «ایسنا»، اتاق اصناف ایران بعد از رایزنی‌ها، مکاتبات و درخواست‌های مکرر از ستاد ملی کرونا و برگزاری جلسات متعدد با معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری، دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و همچنین امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی‌ اعلام کردند که مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی مؤدیان صنفی تا ۱۵ تیرماه سال جاری تمدید شد.

بر این اساس مؤدیان صنفی، صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها تا ۱۵ تیرماه فرصت دارند، ضمن مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.intamedia.ir نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی یا ارسال فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم اقدام کرده و از تسهیلات و معافیت‌های قانونی بهره‌مند شوند.

در این اطلاعیه به مشمولان یادآوری شده در توافقی که بین اتاق اصناف ایران با مسوولان سازمان امور مالیاتی هفته گذشته درخصوص تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات صورت گرفت؛ شرایط ویژه‌ای به لحاظ موقعیت و خسارت‌های وارده به صنوف آسیب‌دیده بابت کرونا لحاظ شده و حمایت‌ها و مساعدت‌های مناسبی در این خصوص در نظر گرفته شده است. همچنین مصوبات موثری در حوزه مالیات، بانک و بیمه در حمایت از اصناف براساس پیشنهادهای اتاق اصناف ایران در هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا تاریخ ۸ خرداد ۱۴۰۰ تصویب و ابلاغ شد.

اخیرا بسته حمایتی برای صنوف آسیب‌دیده از کرونا ارائه شد که براساس آن علاوه بر برخی تسهیلات در حوزه بانکی و تعویق مهلت چک‌ها، مهلت ثبت‌نام مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا متقاضی اخذ تسهیلات کرونایی نیز تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ تمدید شده است. با این حال در روزهای گذشته اصناف خواستار تمدید مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر عملکرد ۱۳۹۹ تا پایان شهریور شدند که در نهایت این مهلت تا ۱۵ تیر ماه تمدید شد.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا، سهمگین‌ترین موج بعد از نوروز ۱۴۰۰ آغاز شد و مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ طی چهار هفته اخیر تعطیل بودند. این طولانی‌ترین محدودیت برای مشاغل از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا بود و مسوولان صنفی کشور بارها به بسته بودن واحدهای صنفی و فعالیت بانک‌ها و سازمان امور مالیاتی و... با توجه به شرایط اقتصادی سخت اصناف انتقاد کرده‌اند و در نهایت اتاق اصناف به ستاد ملی کرونا پیشنهاد داد که‌ مشاغل گروه ۲ که بیشترین واحدهای صنفی را شامل می‌شود، در شرایط قرمز نیز با تشدید پروتکل‌ها مجاز به فعالیت باشند که عملی شد.