محمدباقر مجتبی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه اصناف در سه حوزه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اثرگذار و اثرپذیر هستند، اظهار کرد: در حوزه اقتصادی از بیش از سه میلیون واحد صنفی، ۱۹ درصد معادل ۵۵۰ هزار واحد، تولیدی هستند که ۱۱۰۰ رسته فعالیت دارند. این در حالی است که تعداد کل واحدهای صنایع کوچک زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت ۸۴ هزار واحد است.  به گفته وی در برخی رسته‌های تولیدی، اصناف سهم بالای ۹۰ درصدی دارند که از جمله آن می‌توان به صنعت پوشاک اشاره کرد. مجتبی افزود: ۹۰ درصد از این صنعت با ارزش بیش از ۷ میلیارد دلار در سال، ازسوی واحدهای صنفی انجام می‌شود. در برخی رسته‌ها نیز سهم اصناف بیش از ۵۰ درصد و در برخی مثل کیف، کفش و مبل سهم آنها کمتر است.   وی اظهار کرد: این نظام توزیع با یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد صنفی و حدود ۱۲۰۰ نوع فعالیت ۴۹ درصد از کل بخش توزیع کشور را به خود اختصاص داده است. البته این نقش اصناف در توزیع فقط مربوط به کالاهای سوپرمارکتی و پرمصرف روزانه نیست بلکه در حوزه قطعات یدکی کارخانه‌ها و صنایع، مواد اولیه، فلزات و محصولات و تاسیسات مورد نیاز شرکت‌ها و ادارات نیز فعال هستند.  وی همچنین با بیان اینکه سهم صنوف در بخش خدمات ۱۶ و خدمات فنی ۱۷ درصد است، اظهار کرد: موضوع مهم در مورد نقش اقتصادی اصناف، پراکندگی آنها در گستره کل کشور است. این یک مزیت است که اصناف در حاشیه چند شهر بزرگ تمرکز ندارند. بنابراین ایجاد عدالت و توسعه متعادل و متوازن در کل کشور از طریق اصناف امکان‌پذیر است. نکته دوم هم ضریب اشتغال اصناف است؛ به‌طوری‌که هزینه ایجاد یک واحد تولیدی متوسط با حداقل پنج نفر شاغل حدود ۵۰۰ میلیون تومان است، اما راه‌اندازی یک واحد در حوزه صنایع کوچک حداقل ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد. پس واحدهای صنفی تولیدی هم می‌توانند اشتغال پایدار ایجاد کنند و هم مولد باشند.

به گفته وی در حال حاضر ۳ میلیون کارآفرین و کارفرمای صنفی و ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شاغل در اصناف حضور دارند که در با در نظر گرفتن بعد خانوار ۸/ ۳می‌توان گفت در مجموع ۳۵ میلیون نفر ایرانی، یعنی ۴۲ درصد جمعیت ایران خانواده اصناف هستند.  مجتبی در ادامه درباره نقش اجتماعی و سیاسی اصناف گفت: اصناف از گذشته که در جامعه امین و امانتدار افراد محله بودند، به افراد محروم جامعه کمک می‌کردند که در کرونا تکرار شد و همچنین در اتفاقات مهم سیاسی از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی و جنگ با عراق نقش مهمی داشتند.

وی همچنین درباره اقدامات صنوف در حوزه نوین‌سازی و حرکت به سمت کاهش رفتارهای سنتی، گفت: تحویل رایگان کالاهای سوپر مارکتی و فروش اینترنتی کالاها یا همکاری با فروشگاه‌های اینترنتی از جمله اقدامات صنوف بوده؛ به‌طوری‌که در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳ میلیارد بار خرید اینترنتی، بدون در نظر گرفتن شارژ موبایل و پرداخت فیش‌ها در کشور انجام شده است که شیوع ویروس کرونا نیر در آن تاثیرگذار بوده است.

به گفته این مقام صنفی در حوزه فعالیت‌های اینترنتی نیز فروشگاه‌های شبکه‌ای فعال هستند. در حال حاضر تعدادی شرکت مجوز دارند و حدود ۲ میلیون نفر که عموما جوان و دانشجو هستند به‌صورت بازاریابی شبکه‌ای با شرکت‌های دارای مجوز مشغول به کار هستند و رقم فروش کالای آنها در سال قبل ۲۴۰۰ میلیارد تومان از طریق روش بازاریابی شبکه‌ای و همین افراد جوان بود. این مساله از بعد اشتغال، کارهای پاره وقت و نوین‌سازی اهمیت دارد.