یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره مسائلی که دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی باید مورد توجه قرار دهد، گفت: دولت جدیدی که به ریاست آقای رئیسی در آینده‌ای نزدیک کار خود را آغاز خواهد کرد، میراث‌دار مشکلات فراوانی است که بارها بیان شده است.

وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به این که دولت آینده باید حل مشکلات مربوطه را در اولویت قرار دهد، گفت: معیشت، اشتغال، کسری‌بودجه، مسائل مربوط به نظام بانکی، مسائل مربوط به صندوق‌های بازنشستگی و ... از مشکلاتی است که دولت سیزدهم باید در  حل آنها تلاش کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم باید حل مسائل و مشکلات مربوط به معیشت، اشتغال و کسری بودجه را در ۶ ماه اول به‌طور کامل ساماندهی کند، اظهار کرد: البته واقعیت این است که دولت جدید با وجود تمام چالش‌هایی که به برخی از آنها اشاره شد، دارای فرصت‌های بزرگی است که دولت‌های قبلی نداشته‌اند و یکی از این فرصت‌ها این است که این دولت از نظر ترکیب عمومی و جایگاه از یک انسجام و وحدت و هماهنگی بین نهادهای تصمیم‌گیر نسبت به دولت‌های دیگر برخوردار است.

آل اسحاق با اشاره به منابع طبیعی، نیروی انسانی و توانایی‌های خوب ذاتی، گفت: بنابراین آورده‌های خوبی داریم اما برای سامان‌دهی توانایی‌های مادی و معنوی نیازمند یک نظام خوب مدیریتی هستیم.

وی با اشاره به تهدیدها و فرصت‌های پیش‌روی دولت آینده گفت: اگر دولت سیزدهم نتواند در مدت زمان ۲ سال این تهدیدها و فرصت‌ها را ساماندهی کند، قطعا با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهد شد، زیرا حجم مشکلات قبلی در بخش‌های مختلف به مشکلات جدید افزوده خواهد شد و به مشکلات بزرگ‌تری تبدیل می‌شود که مدیریت آن بسیار سخت خواهد بود.

آل‌اسحاق اظهار کرد: کابینه دولت سیزدهم باید از توانایی‌های فنی، علمی، حرفه‌ای و تجربی به‌اندازه کافی برخوردار باشد تا بتواند معضلات اقتصادی موجود را بفهمد و مسلط به معضلات باشد و بداند که اقتصاد ایران اکنون در چه مرحله‌ای است و چه چالش‌ها و فرصت‌هایی دارد، بنابراین شرط‌اول کابینه دولت آینده برای حل مشکلات اقتصادی داشتن دانش و تجربه کافی است.

وی بیان کرد: شرط دوم برای تشکیل کابینه این است افرادی که به‌عنوان وزیر عهده‌دار بخش‌های مختلف کابینه می‌شوند باید با روش‌ها، سیاست‌ها، منش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی با موضوعات برخورد کنند و این افراد با همان روش و منش و اعتقاد در جاهایی‌که پیروز بوده‌ایم مثل صنایع دفاع و بخش‌های فناوری‌علمی عمل کنند زیرا برای موفقیت در این بخش‌ها در کنار داشتن آرمان‌ها و روحیه انقلابی از دو بازوی دانش و تجربه برخوردار بوده‌ایم.

وی بیان کرد: شرط سوم برای داشتن یک کابینه موفق روحیه است لذا در کابینه دولت آینده باید به افراد با‌روحیه، امیدوار و جسور مسوولیت داده شود و از به‌کارگیری افرادی مایوس، ناامید و افسرده خودداری شود.

وزیر اسبق بازرگانی با تاکید بر استفاده از جوانان فعال و امیدوار در کابینه دولت سیزدهم گفت: در کنار بهره‌گیری از توانایی جوانان باید از تجربیات افرادی که از بعد انقلاب در بخش‌های مختلف فعالیت داشته‌اند استفاده کرد و در حوزه‌های مختلف با آنها مشورت کرد زیرا این افراد در طول سال‌های بعد از انقلاب در سعی و خطا بوده‌‌اند بنابراین ممکن است که این افراد نتوانند در خط‌مقدم قرار گیرند اما مشاوران خوبی خواهند بود که اگر از مشورت‌های آنها استفاده نشود، ممکن است خسارت‌های وارده در طول این سال‌ها دوباره تکرار شود.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: بنابراین در دولت آینده برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی باید اتاق‌های فکری متشکل از وزرا و مسوولان اجرایی جوان و کارشناسان و صاحبان تجربه تشکیل شود تا ضمن بهره‌برداری از ایده‌های کارشناسانه از تجربیات مختلف در حل مشکلات استفاده شود.