ارونقی در این نامه درباره اولین پیشنهاد گفت: شماره شاسی کامیون‌های اسقاطی پس از ترخیص و قبل از شماره‌گذاری به ناجا اعلام شود.

دومین پیشنهاد گمرک این است که در صورت بروز هرگونه مغایرت در تایپ موتور یا سایر مشخصات در صورت صدور مجوزهای قانونی با رعایت سال ساخت و بخشنامه‌های ابلاغی ضمن درج مشخصات صحیح موتور و ... در سوابق گمرک بدون استعلام مجدد نسبت به ترخیص کالا اقدام شود تا مراتب در زمان شماره‌گذاری ملحوظ نظر قرار گیرد. این نامه می‌افزاید: یکی از مواردی که باعث عدم‌ترخیص‌کامیون‌های وارداتی در گمرکات شده تاخیر در صدور و ارسال کد رهگیری بانک است که در این‌خصوص پیشنهاد می‌شود در صورت تایید و پذیرش موضوع توسط وزارتخانه، نسبت به ترخیص فوری کامیون‌ها اقدام و ارائه کد رهگیری بانک به زمان شماره‌گذاری کامیون‌ها موکول شود.

بند چهار این پیشنهاد گمرک این است که با توجه به احتمال وجود ایرادات جزئی در حین تشریفات گمرکی، گمرک آمادگی دارد تا پذیرای حضور نمایندگان آن سازمان در گمرکات اجرایی برای رفع مشکلات احتمالی موجود باشد.

طی روزهای گذشته اختلاف‌نظرهایی درباره مشکل مربوط به کندی ترخیص کامیون‌های دست‌دوم اروپایی از گمرکات بین وزارت راه و گمرک به‌وجود آمده و برخی مسوولان این دو دستگاه دولتی سخنانی را در نقد عملکرد دیگری بیان کرده‌اند.