کارنامه بهاری تجارت با گروه‌های اقتصادی

 صادرات

گروه همکاری‌های اسلامی (OIC) بیشترین ارزش صادرات ایران را در بین ۸گروه اقتصادی به خود اختصاص داده است. در بهار امسال ۱۹میلیون و ۲۲۰هزار تن کالا به ارزش ۵میلیارد و ۹۶۸میلیون دلار به کشورهای عضو همکاری‌های اسلامی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر اررشی رشد ۵۷درصدی و از نظر وزنی رشد ۴۸درصدی را تجربه کرده است.

پس از آن نیز سازمان همکاری اقتصادی (ECO) از نظر ارزش در رده دوم قرار گرفته است. در سه ماه امسال ۳میلیون و ۶۵۴هزار تن کالا به ارزش یک‌میلیارد و ۷۰۱میلیون دلار به کشورهای عضو این گروه اقتصادی صادر شده است.

صادرات به سازمان همکاری اقتصادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۷۳درصد و از نظر وزنی ۴۴درصد رشد کرده است.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس (PGCC) در بهار امسال خریدار ۴میلیون و ۷۵۷هزار تن کالا به ارزش یک‌میلیارد و ۴۶۵میلیون دلار بوده‌اند. این ارقام نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ارزشی ۳۲درصدی و افزایش یک‌درصدی وزنی روبه‌رو بوده است.

گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (D۸) ۲میلیون و ۲۲۷هزار تن کالا به ارزش یک‌میلیارد و ۱۲۸میلیون دلار از ایران وارد کرده که نسبت به بهار ۹۹ رشد ۱۱۶درصدی ارزشی و افزایش ۷۲درصدی وزنی داشته است.

صادرات به کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا (ASEAN) با رشد ۱۶۷درصدی ارزشی به ۶۰۱میلیون دلار در بهار ۱۴۰۰ رسیده است. همچنین وزن کالاهای صادرشده در این بازه زمانی نیز با رشد ۴۶درصدی رقمی معادل ۹۲۶ را ثبت کرده است.

صدور کالا به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) ارزشی معادل ۵۲۷میلیون دلار و وزنی معادل یک‌میلیون و ۵۵۴هزار تن داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۰۳درصدی ارزشی و افزایش ۹۹درصدی وزنی را تجربه کرده است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در چند سال اخیر مورد توجه متولیان تجارت قرار گرفته، از نظر ارزشی در رده هفتم قرار گرفته است. صادرات به این اتحادیه در بهار امسال ارزشی معادل ۲۵۸میلیون دلار و وزنی معادل ۶۵۰هزار تن داشته است. رشد ۶۱ درصدی ارزشی و ۳۱درصدی وزنی نسبت به بهار ۹۹ در کارنامه بهاری صادرات به اوراسیا ثبت شده است.

اتحادیه اروپا هشتمین مقصد صادراتی ایران به لحاظ ارزش صادرات محسوب می‌شود. این اتحادیه خریدار ۱۸۸میلیون دلار کالای ایرانی با وزن ۱۳۹هزار تن بوده است. رشد ۱۱۹درصدی ارزشی و ۲۴۷درصدی وزنی حاصل صادرات به اتحادیه اروپاست.

 واردات

واردات کالا از کشورهای عضو همکاری اسلامی بیشترین ارزش را در بهار امسال به خود اختصاص داده است. ارزش واردات از کشورهای عضو این گروه اقتصادی ۴میلیارد و ۷۷۰میلیون دلار بوده و وزن آن ۴میلیون و ۸۱هزار تن ثبت شده است که نشان می‌دهد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ارزشی ۷۳درصدی و رشد وزنی ۳۳درصدی داشته است.

شورای همکاری خلیج فارس نیز دومین مبدا واردات ایران در بین گروه‌های اقتصادی است.

ارزش واردات از کشورهای عضو این شورا با رشد ۸۸درصدی ارزشی به ۳میلیارد و ۳۵۴میلیون دلار می‌رسد. همچنین وزن کالاهای وارداتی از شورای همکاری خلیج‌فارس با رشد ۱۰۹درصدی به ۲میلیون و ۷۳۹هزار تن در بهار امسال رسیده است.

واردات از کشورهای عضو D۸ نیز با ارزشی برابر یک میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلار و وزنی برابر یک میلیون و ۴۵ هزار تن در رده سوم مبادی وارداتی ایران در بهار امسال قرار گرفته است. ارزش واردات از این گروه اقتصادی ۳۵درصد رشد داشته، اما وزن آن با کاهش ۳۷درصدی روبه‌رو شده است.

اتحادیه اروپا به لحاظ ارزشی چهارمین مبدا واردات ایران محسوب می‌شود.

در سه ماه نخست امسال ۹۸۳ هزار تن کالا به ارزش یک‌میلیارد و ۲۳۱میلیون دلار از این اتحادیه به ایران وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۹درصدی ارزشی و افت ۳۰ درصدی را به ثبت رسانده است.

پنجمین مبدا کالاهای وارداتی در بین گروه‌های اقتصادی به سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO) تعلق دارد. کشورهای عضو این گروه اقتصادی در بهار امسال یک میلیارد و ۱۹۲میلیون دلار به وزن یک میلیون و ۵۵هزار تن به ایران صادر کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۳۵درصدی ارزشی روبه‌رو بوده ولی وزن کالاهای وارداتی از این گروه اقتصادی افت ۳۶ درصدی داشته است.

کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) با وارداتی به ارزش ۴۹۰میلیون دلار در رده ششم قرار گرفته است. وزن کالاهای وارداتی از این کشورها به ۶۹۱ هزار تن رسیده است. رشد ۲درصدی ارزش واردات از این گروه اقتصادی و افت ۵۵درصدی وزنی نسبت به بهار سال گذشته در کارنامه تجارت با این گروه اقتصادی ثبت شده است.

اوراسیا به لحاظ ارزشی هفتمین گروه اقتصادی مبدا واردات ایران است. واردات از اوراسیا ۳۴۶میلیون دلار ارزش و ۵۶۶هزار تن وزن دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم از نظر وزنی ۶۰درصد کاهش یافته و هم از نظر ارزشی با افت ۲۲درصدی روبه‌رو بوده است.

کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا (ASEAN) با واردات ۲۸۶میلیون دلار کالا به وزن ۲۵۲هزار تن هشتمین و آخرین مبدا واردات ایران در بین گروه‌های اقتصادی در بهار ۱۴۰۰ است. واردات از کشورهای عضو این گروه اقتصادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳ از نظر ارزشی رشد داشته، ولی ۲۸درصد از نظر وزنی افت کرده است.