دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر ایران با اشاره به اینکه حذف ارز دولتی از واردات شکر، مزیت تولید داخلی این محصول را آشکار کرده است، گفت که پیش از اعمال این سیاست، تولیدکنندگان قند و شکر با اتهام گران‌فروشی از سوی دولت مواجه بودند.

به گزارش اتاق تهران، دانایی به حذف ارز ترجیحی در واردات شکر اشاره کرد و گفت: تا سال ۱۳۹۸ به واردات شکر ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گرفت و شکر بسیار ارزان وارد کشور می‌شد. این مساله، تولیدکنندگان را همواره با این اتهام مواجه می‌کرد که شکر گران عرضه می‌کنند. اتهاماتی از این دست که صنعت قند تنبل شده و خوب کار نمی‌کند یا شکر وارداتی بسیار ارزان است. یا اینکه مسوولان می‌گفتند، چرا باید جلوی واردات ارزان را بگیریم و مردم از شکر گران استفاده کنند.

او افزود: وقتی ارز ارزان به واردات شکر اختصاص پیدا می‌کند و تولیدکنندگان داخلی هزینه‌های خود را با ارز بازار آزاد می‌پردازند، وجود اختلاف میان قیمت شکر تولید داخل و وارداتی طبیعی خواهد بود. اما خوشبختانه استدلال‌های ما به بار نشست و در سال ۱۳۹۸ هیات دولت حذف شکر از شمول ارز دولتی را تصویب کرد و به واردات این کالا ارز نیمایی تعلق گرفت.  او با تاکید بر اینکه با حذف ارز دولتی، مزیت تولید داخل شکر آشکار شد، ادامه داد: با وجود آنکه قیمت چغندر در سال گذشته حدود ۱۰۷ درصد افزایش پیدا کرد، در حال حاضر شکر داخلی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا حداکثر ۱۳ هزار تومان درِ کارخانه قابل عرضه است. در حالی که قیمت شکر وارداتی، اکنون بالغ بر ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و این یعنی حدود ۲۵۰۰ تا ۳ هزار تومان اختلاف قیمت میان شکر داخلی و وارداتی.

دانایی گفت: چنانچه تخصیص ارز دولتی به شکر ادامه می‌یافت، قیمت شکر وارداتی بر بازار داخل غالب می‎شد و صنایع باید شکر را از کارخانه با قیمت ۱۵ هزار تومان خریداری می‌کردند. با وجود افزایش شدید قیمت جهانی شکر که طی ۲ ماه اخیر به‌طور بی‌سابقه‌ای رشد داشته، می‌توانیم قیمت شکر را در بازار تا ۱۳ هزار تومان نیز تثبیت کنیم، چراکه رقم تولید داخلی شکر نیز در سال‌جاری حدود یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن برآورد شده و بخش عمده‌ای از شکر موردنیاز از محل تولید داخل تامین خواهد شد.