به گزارش ایرنا، «مهرداد جمال‌ارونقی» در حاشیه بازدید «احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی و «مهدی میراشرفی» رئیس‌کل گمرک ایران از گمرک فرودگاه امام خمینی‌(ره)، اظهار کرد: پیش از این چند تن اقلام دارویی و مواد‌اولیه مرتبط با تولید داروی کرونا هفته‌ها ترخیص نشده باقی‌مانده بود که براساس تصمیمات اتخاذ شده، به‌صاحبان کالا تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه اکنون فقط یک قلم داروی آماده به‌دلیل نداشتن مجوز وزارت بهداشت در گمرک باقی‌مانده است، تصریح‌ کرد: در حال‌حاضر براساس ابلاغ بخشنامه گمرک، هیچ داروی مرتبط با کرونا حق تخلیه در انبار و سردخانه‌ها را ندارد و بلافاصله پس از ورود به‌کشور آماده ترخیص و تحویل به‌صاحبان کالا است.

به گفته ارونقی، طی ۱۰ روز گذشته هیچ دپو یا تخلیه مواد اولیه مرتبط با کرونا در گمرک ثبت نشده و امروز نیز چندین کامیون سرم با ورود به‌گمرک، ترخیص شد.

وی با بیان اینکه در هفته‌های گذشته ۱۸۲کامیون وارد کشور شده است که به‌صورت تشریفات حمل یکسره تحویل داده شده‌اند، عنوان کرد: فقط ۶ دستگاه کامیون حامل سرم معطل صدور مجوز است که به‌محض صدور مجوز نسبت به‌ترخیص آنها اقدام خواهد شد. احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در گمرک فرودگاه امام خمینی‌(ره) از انبار کالاهای مختلف از جمله داروهای مربوط به‌کرونا بازدید کرد و با بررسی روند ترخیص این کالاها، خواستار تسریع این روند شد. وزیر اقتصاد در حاشیه این بازدید، در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خواستار هماهنگی بیشتر برای تسریع در ترخیص دارو از گمرک شد.

وی همچنین با اشاره به‌انتقال برخی داده‌های ارزی، از رئیس‌کل بانک مرکزی درخواست کرد تا انتقال این داده‌ها به‌صورت برخط و آنلاین در دستور کار قرار گیرد، زیرا تسریع در این روند موجب سرعت بخشیدن به‌ترخیص کالاها می‌شود.

هم‌زمان با بازدید خاندوزی از گمرک فرودگاه امام خمینی‌(ره)، محموله ۱۴۳ تنی سرم دارویی وارد کشور شد.