به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این دیدار گفت: اتاق ایران با توجه به ‌استقلال‌عمل نسبی کشورهای شرق اروپا در مقایسه با کشورهای غرب اروپا و در نتیجه قفل‌شدن همکاری ایران با کشورهای غربی به‌دنبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ایجاد کمیته‌های مشترک بازرگانی ایران با کشورهای شرق اروپا را با جدیت دنبال می‌کند.

بر اساس اظهارات وی در این مدت کمیته‌هایی نظیر کمیته چک، اسلواکی و لهستان (که به‌تازگی به‌اتاق مشترک تبدیل شدند) شکل گرفتند و سعی دارند فعالانه و اثرگذار در روند روابط تجاری ایران با کشورهای هدف، موثر باشند.

کرباسی با این باور که می‌توان چکیده صنعت اروپا را در کشور چک بیابیم، براین اساس چند پیشنهاد داد. پیشنهاد اول، حفظ ارتباط مستمر و مستقیم سفارت ایران در چک با کارشناسان بین‌الملل اتاق ایران و اعضای کمیته مشترک ایران و چک بود. پیشنهاد دوم، اتخاذ راهکارهایی برای احیای روابط کارگزاری و بانکی برای از سرگیری تجارت با این کشور است. پیشنهاد سوم، ارائه راهکارهای برای حل مشکل نقل‌وانتقال پول با اروپا به‌ویژه کشور جمهوری چک از جمله تسهیل مکانیزم بانکی از طریق بانک‌های خصوصی و کوچک‌تر آن کشور، تهاتر کالا‌به‌کالا و ایجاد صندوق مبادلات تجاری با استفاده از پتانسیل بانک‌های ایرانی خارج از لیست تحریم و صرافی‌ها است. پیشنهاد چهارم،  ترغیب تجار چک به ‌سرمایه‌گذاری و تولید مشترک در ایران و یا یک کشور است. پیشنهاد پنجم، برگزاری نشست‌های مجازی دوجانبه یا هماهنگی برای رفت‌وآمدهای محدود برای ایجاد تفاهم مشترک بین دو طرف و پیشنهاد ششم، رایزنی برای امضا و اجرای تفاهم‌نامه‌های تجارت آزاد و تجارت ترجیحی میان دو کشور است.  در ادامه کاظمی، رایزن اقتصادی ایران در پراگ گره اصلی تجارت ایران با اروپا را عدم‌امکان روابط بانکی دانست و در ادامه ضمن بیان اینکه برگزاری وبینارهای دوجانبه و جلسات حضوری در دستور کار قرار دارد، ابراز امیدواری کرد که با کمک اتاق ایران، کمیته مشترک ایران و چک و وزارت امور‌خارجه در ارتباط با این کشور، قدم‌های جدی برداشت.