شعبان فروتن در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با اشاره به‌مشکلات پیش‌روی فعالان اقتصادی در تجارت با عراق می‌گوید: متاسفانه در‌ حوزه صادرات دیدگاه‌های تجاری حاکم نیست. در حالی‌که حضور پایدار در بازار عراق نیازمند حمایت دولت و اعطای مشوق‌های صادراتی است.

او با اشاره به‌انتظارات فعالان اقتصادی از دولت جدید عنوان می‌کند: یک پیشنهاد ما ایجاد کارگروه اقتصادی بین ایران و عراق با محوریت وزارت امور‌خارجه و بخش خصوصی است که بتوانند مشکلات را بی‌واسطه مطرح و پیگیری کنند.

فروتن به‌برخی مشکلات تجار ایرانی در عراق اشاره کرده و ادامه می‌دهد: متاسفانه تعرفه‌های گمرکی برای صادرات به‌کشور عراق افزایش یافته که قیمت‌ تمام‌شده‌ کالای صادراتی به‌این کشور را افزایش می‌دهد.

در نتیجه این موضوع رقابت‌پذیری ما را در این بازار پایین آورده است.او تاکید می‌کند: اگرچه مبادلات تجاری ما با عراق نسبت به‌سال گذشته به‌دلیل رفع بخشی از مشکلات مربوط به‌کرونا افزایش داشته است‌ اما در مجموع حجم مبادلات تجاری ایران و عراق کاهش یافته و ایران از رقبایی مانند عربستان، چین و ترکیه جا مانده است.

این در حالی است که به‌گفته او عراقی‌ها به‌دلیل قرابت‌های فرهنگی و مذهبی بیشتر از تجارت با ترکیه، عربستان و اردن و ... مایل به‌همکاری با ایران هستند.

فروتن بر این اساس می‌گوید: تجار ایرانی باید به‌دنبال یافتن محصولات و بازارهای جدید در عراق باشند چرا‌که شرایط به‌طور مرتب در حال تغییر است. مثلا ایران در گذشته‌ای نه‌چندان دور مهم‌ترین صادرکننده سیمان به‌عراق بود اما در حال‌حاضر عراق با احداث کارخانجات سیمان خود را از واردات سیمان ایران بی‌نیاز کرده است.

عضو هیات‌رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق تاکید می‌کند: درخواست ما از دولت این است که کنسولگری عراق در استان ایلام فعال شود، چرا‌که اتفاقا ایلام بیشتر از کرمانشاه و استان‌های همجوار عرب‌زبان داشته و ظرفیت ارزآوری بالایی دارد‌. چرا دولت ایجاد بازارچه‌های جدید میان ایلام و عراق را دنبال نمی‌کند؟ این اقدام می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روابط اقتصادی و اشتغال‌زایی بیشتر برای ایلام شود.

فروتن ادامه می‌دهد: خواسته دیگر ما از دولت پیگیری تسهیل صدور ویزای تجاری میان دوطرف است. متاسفانه در حال‌حاضر در صدور ویزا برای سفر به‌عراق مشکلاتی وجود دارد و طرف عراقی  سختگیری‌های زیادی برای اعطای ویزا به‌تجار ایرانی وضع کرده که این موضوع به‌تجارت ما لطمه می‌زند.