به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، عباس کشاورز در نشست اخیر کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران این توضیح را داد که برای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز نیاز به‌۱۵ تن آب است، بنابراین تولید یک میلیون تن گوشت در کشوری که به‌دلیل سیاست‌های غلط با شتاب به‌سمت کسری در منابع آبی می‌رود، واقع‌بینانه نیست.وی با بیان اینکه دولتمردان باید ظرفیت اکولوژی ایران را به‌هنگام تصمیم‌گیری‌ها مدنظر قرار دهند، این رویه که «هرآنچه که به‌عنوان برنامه روی کاغذ نوشته شود را نمی‌توان کاشت»، افزود: طبق آمارهای وزارت نیرو، طی دهه ۶۰ خورشیدی میزان روان‌آب‌ها در کشور حدود ۹۰ میلیارد مترمکعب بود که در حال‌حاضر به‌۴۷ میلیارد مترمکعب رسیده است. میزان برداشت اضافه از آب‌های زیرزمینی در کشور نیز به ‌سالانه ۶ میلیارد مترمکعب بالغ شده و این در حالی است که طبق همین آمار، به‌میزان ۱۳۵ میلیارد مترمکعب نیز پیش‌خور کرده‌ایم که اگر احیایی صورت نگیرد، فاجعه رخ خواهد داد. وی گفت: حتی به‌آب رودخانه‌ها و دریاچه‌ها نیز رحم نشده و برداشت‌ها از این منابع نیز به‌قدری افزایش یافت که برای جبران و احیای آن، دچار مشکل هستیم.

کشاورز سپس با این هشدار که در بخش آب، سهم طبیعت را نیز مصرف کرده‌ایم، گفت: برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که سهم آب کشاورزی به‌نفع پایداری سرزمین، کاسته شود. وی افزود: کمتر کسی تصور می‌کرد که خوزستان ایران با منابع عظیمی آبی که در اختیار داشت، امروز از خشکسالی در رنج باشد، در حالی که میزان بارندگی‌ها در این استان طی سال‌های اخیر کمتر از چهارده سال قبل نبود. گلستان و بخش‌هایی از خراسان‌شمالی نیز امروز درگیر کم‌آبی شدید شده‌اند، بنابراین‌ بروز این بحران را باید در تصمیمات نادرستی دانست که طی چند دهه گذشته پیاده‌سازی شده‌است.

کشاورز به‌برخی دیگر از چالش‌های جدی که کشاورزی ایران را تهدید می‌کند اشاره کرد و گفت: بالا رفتن سهم کشاورزی در اقتصاد ملی، در هر کشوری، نشان‌دهنده عقب‌ماندگی اقتصاد در آن کشور است، چرا‌که ‌اندازه اقتصاد کشاورزی، محدود و کوچک است و در تمام دنیا نیز همین‌گونه است.

وی افزود: اینکه بخواهیم با کشاورزی، ثروت جامعه را افزایش دهیم و مردم را دارا کنیم، کوته‌فکری است. در تمام کشورهای دنیا، سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کاهنده است و بخش صنایع و خدمات شاکله تولید ناخالص داخلی کشورها را می‌سازد.