رایزن بازرگانی سفارت ویتنام در تهران با معاون بین‌الملل اتاق ایران دیدار کردند؛ در این نشست که رایزن بازرگانی پیشین ویتنام در تهران نیز حضور داشت، ضمن تاکید بر کاهش سطح مناسبات بین دو کشور، استفاده از شیوه تهاتر با توجه به‌مشکلات بانکی موجود به‌عنوان یک راهکار‌ پیشنهاد شد. محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران در این نشست حجم مورد نظر مقامات دو کشور در تبادلات را دو میلیارد دلار اعلام کرد که متاسفانه برخلاف برنامه‌ریزی‌ها شاهد کاهش چشمگیر سطح روابط هستیم. او همچنین ‌بخش عمده‌ای از کالاهای مورد نیاز ایران که می‌توان توسط ویتنام تامین کرد را مورد توجه قرار داد و گفت: تجربه گذشته نشان داده است ظرفیت خوبی برای برقراری روابط تجاری در حوزه پتروشیمی، کشاورزی، معادن، دارو و تجهیزات پزشکی، کالاهای و محصولات دریایی و کائوچو بین دو کشور وجود دارد.

 

معاون بین‌الملل اتاق ایران مساله بعدی که در ارتباط بین ایران و ویتنام وجود دارد را برقرار نبودن پرواز مستقیم بین دو کشور دانست و ادامه داد: پس از تشکیل اتاق مشترک ایران و ویتنام و شورای مشترک، انتظار می‌رفت همکاری‌های دوجانبه در سطح بالاتری دنبال شود که متاسفانه محقق نشد. در این بین محدودیت صدور روادید نیز به‌عنوان یکی از موانع در برابر همکاری‌های مشترک قرار دارد.

او در ادامه به‌نتیجه و توافقاتی که در اجلاس کمیسیون مشترک بین ایران و ویتنام مبنی بر انعقاد موافقت‌نامه تعرفه‌ترجیحی درباره کالاهایی مانند نارگیل، موز، قهوه و فلفل از طرف ویتنام و پسته، سیب‌درختی، انجیر، زعفران، میگو و خرما از سوی ایران‌ صورت گرفت، اشاره و از اجرایی‌نشدن آنها انتقاد کرد. بر اساس اظهارات کرباسی ظرفیت خوبی برای صادرات برنج، محصولات و میوه‌های استوایی ویتنام به‌ایران وجود دارد و اگر طرف ویتنامی عزم جدی داشته باشد می‌تواند کالاهای کشاورزی و صنعتی ایران را در مقابل وارد کند.

فعال‌شدن دوباره شورای مشترک بازرگانی دو کشور موضوع دیگری بود که از سوی معاون بین‌الملل اتاق ایران تاکید شد.

لی بانگوک، رایزن بازرگانی پیشین سفارت ویتنام در ایران نیز از ابراز تمایل شرکت‌های ویتنامی برای همکاری با ایران سخن گفت و تاکید کرد: فعالان اقتصادی ویتنام، اطلاعات خاصی در مورد فضای کسب‌وکار ایران ندارند؛ اما تمایل دارند با شرایطی مشخص و در قالب یک چارچوب تعریف‌شده، با طرف‌های ایرانی همکاری کنند.

او عدم‌امکان استفاده از سیستم بانکی در مبادلات تجاری را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به‌اینکه در حوزه تهاتر، واردکننده و صادرکننده محصولات متفاوتی هستیم، لازم است هماهنگی بین این دو از قبل انجام شود.

لی بانگوک از برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک قبل از شیوع کرونا سخن گفت و ادامه داد: برای اعزام و پذیرش هیات نیاز به‌اجماعی برای توافقات بهداشتی بین دو کشور به‌دلیل کرونا وجود دارد.

او درباره ویزا نیز گفت: مواضع خود را به‌مقامات رسمی ویتنام اعلام کرده‌ایم و در حال مذاکره بیشتر برای این موضوع هستیم. تان لانگ، رایزن بازرگانی جدید ویتنام در ایران با بیان این مطلب که برای صادرات برنج و میوه‌های استوایی پتانسیل زیادی در ویتنام وجود دارد، حجم اعلام‌شده تبادلات تجاری بین ایران و ویتنام در سال گذشته را کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و در عین حال این عدد را غیرواقعی خواند چراکه به‌اعتقاد او بخشی از مبادلات صورت‌گرفته با توجه به‌شرایط تحریم، ثبت نشده است. مصطفی موسوی، رئیس اتاق مشترک ایران و ویتنام ضمن دعوت از رایزن تجاری ویتنام برای حضور در جلسات اتاق مشترک، به‌طور کلی برقراری و حفظ ارتباط در دنیای تجارت را آسان‌تر از دنیای سیاست دانست و تصریح کرد: در این بین موضوع اصلی، تبادلات مالی است که راهکارهای قابل‌اجرایی در این حوزه وجود دارد و می‌توان با هماهنگی دو طرف از آنها استفاده کرد. او درباره تهاتر نیز گفت: در آینده نزدیک ناظری از سمت اتاق مشترک معرفی می‌شود که ناظر بر مبادلات تهاتری خواهد بود و این جزو خدمات اتاق مشترک به‌اعضای خود است. این فعال اقتصادی پیشنهاد داد: با توجه به‌نبودن دفتر سفارت ویتنام در عراق، خدمات کنسولی به‌عراقی‌ها از طریق سفارت ویتنام در ایران انجام شود. به‌این ترتیب برقراری پرواز مستقیم بین ویتنام و عراق نیز اقتصادی می‌شود. در حال‌حاضر عراقی‌ها از کویت و اردن برای دریافت خدمات کنسولی از ویتنام اقدام می‌کنند.

رئیس اتاق مشترک ایران و ویتنام درباره همکاری دو کشور در حوزه کشاورزی نیز امضای تفاهم‌نامه‌ را پیشنهاد داد و  با توجه به‌اینکه وزرای کشاورزی دو کشور رئیس کمیسیون مشترک بین دو کشور هستند، تاکید کرد: امضای توافق‌نامه تعرفه ترجیحی دراین حوزه آسان‌تر خواهد بود.