خرده‌فروشان وارد بورس می‌شوند

وزیر صمت با تاکید بر اینکه تا دو هفته آینده نیز بر بازار سیمان متمرکز خواهیم بود، یادآور شد: تا دو هفته آتی، تمامی خرده‌فروشان و عاملان فروش سیمان وارد سامانه تجارت و بورس خواهند شد تا در بورس و در حوزه عمده‌فروشی و خرده‌فروشی به‌یک روال معقول دست‌یابیم. فاطمی‌امین درباره اقدامات صورت‌گرفته در بازار فولاد نیز گفت: قیمت فولاد بر سایر محصولات بازار موثر بوده و بر فضای روانی بازار نیز اثرگذار است؛ در این حوزه سه راهکار تعریف‌شده که طی سه‌ماه عملیاتی خواهد شد. وزیر صمت اضافه کرد: در مهرماه رصد کامل اطلاعاتی از زنجیره فولاد را دنبال می‌کنیم تا تمام تولیدات مقاطع فولادی، شمش و محصولات در سامانه جامع تجارت عرضه شود و رانت‌ها و چندقیمتی بودن فولاد از این طریق از بین برود.وی افزود: در مرحله دوم ساختار بازار را اصلاح خواهیم کرد و تاثیر ابلاغ قوانین و مقررات جدید را در آبان‌ماه خواهیم دید و امضاهای طلایی تا این زمان از بین خواهد رفت.

 اصلاح ساختار در بازار فولاد

فاطمی‌امین تصریح کرد: در آذرماه نیز در ساختار صنعت فولاد اصلاح ساختاری خواهیم داشت که به‌سمت کاهش قیمت تمام‌شده حرکت کنیم و رقابت سازنده‌ای برای کاهش هزینه‌ها در بازار فولاد را شاهد باشیم و بازار فولاد تحت‌تاثیر نوسانات ارزی نباشد.

 ورود کلیه کالاها به بورس کالا

وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد از طریق بازار سرمایه به جریان تنظیم بازار محصولات مختلف ورود کند. این موضوع را قائم‌مقام وزیر صمت اعلام کرده است.  به گزارش وزارت صمت، محمدصادق مفتح در راستای اظهارات وزیر صمت درخصوص تنظیم بازار کالاهای مختلف گفت: وزیر صمت معتقد به استفاده از بورس کالا برای تنظیم بازار محصولات مختلف است.  وی افزود: بر اساس قانون، کالاها در بورس کالا از شمول قیمت‌گذاری خارج هستند و به عبارت بهتر قیمت‌ها در بورس دستور‌پذیر نیستند. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شده و قرار بر این است، ضمن ورود کلیه محصولات به بورس کالا، زمینه مراجعه خریداران عمده به این بازار برای تهیه کالاهای موردنیاز فراهم شود.  وی افزود: این اقدام و سیاست وزارت صمت به این معناست که نمی‌توان قیمت‌ها را در بورس کالا به صورت دستوری تعیین کرد. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این موضوع باید مدنظر باشد که فعالان اقتصادی بنا بر میزان تولید و مصرف فعالان بازار، پیش‌بینی‌‌‌هایی را از بازار یک کالا و قیمت‌ها خواهند داشت که در این مورد هم اظهارات مطرح شده در خصوص کاهش قیمت سیمان و فولاد فقط به عنوان پیش‌بینی است و این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها به نرخ اعلام شده برسند. مفتح افزود: بورس کالا بستری برای تقابل عرضه و تقاضا و کشف واقعی قیمت است و قرار نیست قیمت اعلام شده در مورد سیمان و فولاد به صورت ابلاغیه یا بخشنامه به بورس کالا ارائه شود. بورس کالا به عنوان بازاری است که قیمت کالاها در آن فقط بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌‌‌شوند اما در خصوص محصول سیمان مانند هر کالای دیگری پیش‌بینی شده است که قیمت‌ها با توجه به میزان تولید و رشد عرضه‌‌‌ها به نرخ اعلام شده برسند. وی گفت: تمامی اظهارنظرها در این خصوص صرفا در حد پیش‌بینی است و قیمت اعلام شده به صورت بخشنامه یا ابلاغیه به بورس کالا ارائه نشده است.  مفتح به قیمت‌گذاری دستوری و تبعات استفاده از آن در اقتصاد کشور اشاره و افزود: در کشور چند سال است که تجربه قیمت‌گذاری دستوری داریم، این اقدام نه تنها هیچ گاه منجر به ایجاد آرامش در بازار نشد بلکه سبب افزایش مشکلات موجود در اقتصاد کشور شده است. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: به نظر نمی‌رسد کسی در کشور وجود داشته باشد که موافق قیمت‌گذاری دستوری باشد بلکه قیمت‌ها باید از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شوند که بورس کالا تنها ابزار برای انجام معاملات و تعیین قیمت دقیق و شفاف است. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تلاش ما این است در حد امکان زمینه عرضه محصولات مهم و اثرگذار در معیشت مردم را در بورس کالا فراهم کنیم و تاکنون بخش زیادی از محصولات در این بازار عرضه شده و بقیه محصولات هم باید در بورس کالا عرضه شوند که برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌‌‌های مختلف برای اجرایی شدن این اقدام در حال انجام است.