امارات‌متحده عربی در مواجهه با رقابت منطقه‌ای رو‌به‌رشد از سوی عربستان‌سعودی، تلاش می‌کند جایگاه خود به‌عنوان یک قطب جهانی برای کسب‌و‌کار و فاینانس را تقویت کند. دولت امارات اوایل ‌ماه جاری اعلام کرد قصد دارد روی توافق‌های اقتصادی جامع با کشورهای آسیایی و آفریقایی که پتانسیل رشد بالایی دارند، کار کند. هفته گذشته هم اعلام کرد قصد دارد حداکثر ۱۴‌میلیارد دلار در انگلیس سرمایه‌گذاری کند. هند هم پس از موج دوم مرگبار پاندمی در سال میلادی جاری، درصدد است ارتباطات تجاری بهتری برای احیای اقتصادش داشته باشد. این کشور با تجارت غیرنفتی به‌ارزش ۴۰ میلیارد دلار پیش از شیوع پاندمی، دومین شریک تجاری بزرگ امارات‌متحده عربی به‌شمار می‌رود. امارات اعلام کرده که تجارت دو جانبه می‌تواند در مدت پنج سال پس از امضای توافق به‌۱۰۰ میلیارد دلار برسد و گویال اظهار کرد که این هدف می‌تواند به‌سطح بالاتری بازبینی شود. هندی‌ها یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های اتباع خارجی در امارات‌متحده عربی هستند که منبع بزرگ ارسال درآمد کارگران مهاجر محسوب می‌شود. هند بازار مهمی برای ایرلاین‌های اماراتی «امارات» و «اتحاد» است. در سطح سیاسی هم مقامات اماراتی در مذاکرات اوایل امسال میان هند و پاکستان به‌عنوان واسطه کمک کردند.

 

زیودی گفت: نمایندگان صندوق سرمایه دولتی امارات‌متحده‌عربی که یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های جهان است در هیاتی که هفته آینده با گویال دیدار می‌کنند، حضور خواهند داشت. یک مدیر شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) در هیاتی که در حال‌حاضر در هند است، حضور دارد. گویال پیشتر گفته بود این کشورها به‌بخش‌هایی شامل پتروشیمی، منسوجات، جواهرات، تجهیزات پزشکی و فین‌تک متمرکز خواهند شد. سرمایه‌‌گذاری‌ها میان دو کشور در حال‌حاضر در جریان است. گروه‌هایی از امارات‌متحده عربی که یک کشور نفت‌خیز اما صحرایی است، در سال ۲۰۱۹ متعهد شدند با هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری یک کریدور غذایی ایجاد کرده و در کشاورزی هند سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق سرمایه «مبادله» ابوظبی در ژوئن سال۲۰۲۰ به‌میزان ۲/ ۱میلیارد دلار در پلت‌فرم مخابراتی «جیو» سرمایه‌گذاری کرد و شرکت «ریلاینس» هند اخیرا دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ‌ابوظبی را اعلام کرده است.