به گزارش صدا و سیما، مهرداد جمال ارونقی گفت: با پیگیری گمرک و موافقت وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت از امروز ۱۳‌هزار تن برنج دپو شده در محوطه گمرک، ترخیص و وارد بازار می‌شود. وی ادامه داد: ترخیص این میزان برنج دپو شده در گمرک در کنترل و کاهش قیمت برنج در بازار تاثیر خواهد داشت. ارونقی افزود: حدود ۸۰‌هزار تن برنج وارداتی دیگر که در حال تخلیه در بنادر کشور است با دریافت مجوزهای لازم، شنبه ۱۷ مهر از گمرکات کشور ترخیص و راهی بازار می‌شود. ارونقی معاون فنی گمرک ۱۰ مهر در نامه‌‌‌ای به سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت از این معاونت خواست نظر خود را درباره محموله‌‌‌های برنج وارداتی که از نظر حقوقی تاریخ ورود آنها به کشور قبل از تاریخ ممنوعیت است اعلام کند. در بخشی از این نامه آمده بود، با توجه به اینکه ورود کالا به ١٢ مایلی آب‌های سرزمینی کشور، از نظر حقوقی، ورود کالا به قلمرو سیاسی کشور محسوب می‌شود، صاحبان محموله‌‌‌های مزبور درخواست ترخیص کالاهای خود را دارند. گمرک درخواست ترخیص سریع، برنج‌های وارداتی را کردکه قبل از تاریخ ممنوعیت فصلی برنج یعنی تا ٣١ تیرماه ١٤٠٠، به کشور رسیده و در لنگرگاه و بنادر پهلو گرفته است. محموله‌هایی که فارغ از تاریخ اعلامیه ورود یا قبض انبار، اجازه ترخیص از گمرک را با رعایت سایر مقررات مربوطه دارند. این نامه تاکید می‌کند، بیش از ۱۳هزار تن برنج که حقوق مکتسبه برای صاحبان محموله‌ها ایجاد شده است، قابلیت ترخیص از گمرک را خواهند داشت که این امر قطعا بر قیمت برنج خارجی موجود در بازار نیز تاثیر خواهد گذاشت.

  موانع واردات برنج

بر اساس گزارش مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در ۶ ماه نخست سال‌جاری حدود ۴۰۰‌هزار تن برنج از طریق بخش خصوصی و حدود ۱۷۸‌هزار تن برنج از سوی دولت وارد شده است.

کشاورز با بیان مشکلات وارد کردن برنج از تایلند، گفت: بخش خصوصی امکان وارد کردن برنج از تایلند را ندارد چراکه نقل و انتقال پول با تایلند هزینه‌‌‌بر است و در قیمت تمام شده تاثیر مستقیم می‌‌‌گذارد. زمانی‌‌‌که بتوانیم با تایلند مراوده مالی برقرار کنیم واردکنندگان از این مساله استقبال خواهند کرد چراکه این برنج به ذائقه ایرانی نزدیک است و قیمت تمام شده آن به‌‌‌نسبت برنج هندی و پاکستانی کمتر است. به گفته کشاورز، هم اکنون دولت واردکننده برنج تایلندی است. دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به کیفیت بالای تولید محصولات کشاورزی در آسیای شرقی، افزود: سالانه در هند حدود ۱۱۵‌میلیون تن برنج تولید می‌شود که از این مقدار ۱۰۰‌میلیون تن آن در کشور خودشان مصرف و بقیه آن که برنج کیفی و لوکس است صادر می‌شود ما نیز جزو یکی از واردکنندگان این محصول هستیم. وی با بیان اینکه ۸۵‌درصد از کسری برنج موردنیاز کشور از هندوستان تامین می‌شود، افزود: همچنین برنج پاکستان سفید و به طبع ایرانی نزدیک است ولی از آنجا که کشور ما تحریم شده و امکان مراوده مالی با آنها وجود ندارد نمی‌توانیم به‌‌‌راحتی برنج از پاکستان وارد کنیم به همین دلیل برنج پاکستان نسبت به برنج هندی در بازار گران‌‌‌تر خرید و فروش می‌شود. این فعال اقتصادی افزود: اگر قیمت برنج خارجی در بازار خود را گران نشان می‌دهد به این دلیل است که در دوره ممنوعیت برنج، بخش خصوصی ذخیره‌‌‌ای در انبار ندارد و در ۴ ماه ممنوعیت واردات برنج تمام ذخیره ما در انبارها مصرف شد. در حال حاضر بخش خصوصی برنجی ندارد که بخواهد در دوره برداشت تهدیدی برای برنج داخلی ایجاد کند. کشاورز بابیان اینکه از نظر قیمت برنج خارجی به قیمت برنج داخلی نزدیک شده است، گفت: متاسفانه دولت‌‌‌ها چندان با بخش خصوصی همکاری نمی‌‌‌کنند اگر این همکاری وجود داشت ما هم‌‌‌اکنون شاهد گرانی و کمبود برنج خارجی و در نتیجه گرانی آن نبودیم. قیمت برنج پرمحصول ایرانی در دوره ممنوعیت با برنج خارجی برابری می‌کند. وی افزود: اختلاف قیمت برنج پرمحصول ایرانی با برنج خارجی ۱۴‌هزار تومان است این درحالی است که قبل از دوره ممنوعیت این اختلاف حدود‌هزار تا ۶‌هزار تومان بود. به عنوان مثال اگر قیمت برنج خارجی ۲۵‌هزار تومان است برنج ایرانی ۳۲‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود.