به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران در این نشست آنلاین محمدرضا کرباسی افزود: روابط ایران و اروگوئه در زمان جنگ ایران و عراق از طریق تهاتر نفت با برنج در سطح بالایی جریان داشت.معاون بین‌الملل اتاق ایران ادامه داد: در شرایطی که حجم روابط تجاری ما با برخی از کشورهای منطقه آمریکای‌لاتین بالغ‌بر دومیلیارد دلار تجارت مستقیم است، روابط با اروگوئه به‌خصوص در سال‌های اخیر بسیار ناپایدار و ناچیز بوده است.

کرباسی تاکید کرد: تبادل اطلاعات اقتصادی دو کشور و اعزام و پذیرش هیات‌ها و شرکت در نمایشگاه‌ها موردتوجه قرار گیرد. به گفته وی امکان تامین نفت و پتروشیمی مورد نیاز اروگوئه و تهاتر با کالاهای اساسی ازجمله برنج و گوشت وجود دارد.

معاون بین‌الملل اتاق ایران همچنین به همکاری و سرمایه‌‌گذاری مشترک با توجه به تجربیات دو کشور در ایجاد مجموعه‌های صنعتی، کشاورزی، فناوری، جهت صادرات به کشورهای ثالث اشاره کرد. همچنین دو کشور می‌توانند موافقت‌نامه‌های پایه (تجارت ترجیحی، تجارت آزاد) برای هموارسازی مسیر تجارت دو کشور امضا کنند.

کرباسی در ادامه این نشست ‌مجازی به امضای تفاهم‌نامه میان دو کشور در زمینه بهداشت دام و همچنین قرنطینه گیاهی اشاره کرد که می‌تواند بستری برای رشد روابط دو کشور باشد.

معاون بین‌الملل اتاق ایران تصریح کرد: بر‌گزاری جلسات B۲B میان شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری و اقتصادی عضو دو اتاق ملی ایران و اروگوئه به‌صورت‌ مجازی به‌ دلیل شیوع ویروس‌کرونا موردتوجه قرار گیرد. به گفته کرباسی نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی زمینه مناسبی در شرایط پساکرونا فراهم کرده که شرکت‌های اروگوئه‌ای بتوانند با شرکت‌های ایرانی ارتباط برقرار کنند.

در ادامه وی به استفاده از ظرفیت مرکوسور (بازار مشترک آمریکای‌جنوبی) جهت صادرات محصولات ایرانی به آن منطقه هم اشاره کرد.

بعد از آن لائورا فرناندز، مدیر مطالعات اقتصادی و تجارت‌خارجی اتاق بازرگانی و خدمات اروگوئه گفت: ما آمادگی داریم با شرکت‌های عضو مذاکره کرده و زمینه‌های همکاری را باهم موردبررسی قرار داده و ظرفیت‌های بالقوه همکاری را شناسایی کنیم.فرناندز ادامه داد: هماهنگی‌هایی با سفارت ایران در اروگوئه برای کمک به شرکت‌های اروگوئه‌ای در شناسایی بازار ایران داشته‌ایم و برای ماه‌های فوریه و مارس ۲۰۲۲ آمادگی بر‌گزاری جلسات رو‌در‌رو را خواهیم داشت.

وی گفت: اتاق اروگوئه نماینده‌ای در اکسپو د‌بی نخواهد داشت اما رئیس‌جمهور اروگوئه در روز ۲۱فوریه که به‌نام اروگوئه در این نمایشگاه نام‌‌گذاری شده از آن بازدید خواهد کرد.

۲۱ سازمان متولی تجارت خارجی اروگوئه ساماندهی پاویون اروگوئه در این نمایشگاه را بر عهده دارند.