پاکستان هفتمین مقصد صادراتی ایران در سال۹۹ محسوب می‌شود که ارزش صادرات به این کشور با ۳‌درصد افت و به لحاظ وزنی با ۴‌درصد کاهش، نسبت به سال ۹۸ روبه‌‌رو شد. در دسامبر ۲۰۱۶ پاکستان و ایران مذاکرات توافق‌نامه تجارت آزاد را برای تکمیل روند مذاکره و دستیابی به هدف افزایش تجارت دو‌‌جانبه در راستای بهبود وضعیت مردم هر دو کشور آغاز کردند و یک توافق‌نامه کامل تجارت آزاد نهایی شده بود و در حالی که انتظار می‌رفت تا پایان سال ۲۰۱۸ لازم‌‌الاجرا شود، اما گفته شد با اعمال مجدد تحریم‌‌های ایران توسط ایالات‌‌متحده این اقدام دشوار شده و البته همین موضوع، بر فهرست کالا‌هایی که دو کشور می‌‌توانستند بدون تعرفه پیش از تحریم‌ها تجارت کنند، اثر گذاشت.  روز شنبه اما، نهمین نشست اجلاس کمیته مشترک تجاری جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با حضور وزیر صمت ایران، مشاور نخست‌‌وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه‌گذاری و جمعی از مسوولان دولتی و نمایندگان بخش‌خصوصی برگزار و در آن، بر افزایش و توسعه مراودات تجاری دو کشور تاکید شد.  این موافقت‌‌نامه به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت تا سه‌ماه آینده به امضا خواهد رسید و البته ایران تاکید دارد تجارت بین دو کشور فقط محدود به مبادلات کالایی نباشد و به سرمایه‌گذاری شرکت‌های پاکستانی در ایران نیز منجر شود.  به گزارش «شاتا» وزیر صمت، اقتصاد ایران و پاکستان را مکمل یکدیگر دانست و اظهار کرد: می‌‌توانیم علاوه‌بر مبادلات کالا در سرمایه‌گذاری مشترک هم فعالیت کنیم و به‌عنوان مثال ایران می‌تواند در حوزه‌‌هایی مانند لبنیات و لوازم خانگی در پاکستان سرمایه‌گذاری کند و علاوه‌بر سرمایه‌گذاری، تبادلات بین دو کشور را به تبادلات منطقه‌‌ای توسعه‌‌ دهیم. سید‌رضا فاطمی‌‌امین ادامه داد: خوشبختانه این اراده در حال‌حاضر در ۲ کشور برای توسعه و تعمیق روابط تجاری و اقتصادی وجود دارد و عملیاتی شدن ترانزیت کامیون‌‌های پاکستانی در ایران نشانه این اراده برای گسترش روابط دوطرف است.

  مراکز رفع موانع تجاری ایجاد می‌شود

وزیر صمت همچنین، از تشکیل مراکز رفع موانع تجاری بین دو کشور خبر داد و گفت: در هر دو کشور موانعی برای تحقق توسعه تجاری وجود دارد که مراکز تخصصی در راستای بررسی و رفع این موانع تا سه‌ماه آینده تشکیل خواهند شد.  وی تاکید کرد: رفع موانع در حوزه تجارت آزاد بین دو کشور تا سه‌ماه آینده از دیگر موارد موردتوافق دو کشور است. فاطمی‌‌امین گفت: پیش از انجام این مذاکرات، جلساتی با وزارتخانه‌های مختلف در ایران از جمله وزارت جهادکشاورزی در زمینه تبادل محصولات کشاورزی و موانع موجود داشتیم که وزیر جهاد‌کشاورزی نیز علاقه‌‌مند به رفع این موانع هستند و این موضوع خود باعث تقویت تجارت بین دو کشور خواهد شد. وی در بخش دیگری از سخنان خود، از سرعت روند توسعه روابط تجاری بین ایران و پاکستان طی ۲‌ماه گذشته خبر داد و افزود: در همین راستا تلاش می‌کنیم روابط تجاری که در‌ماه گذشته سرعت گرفته در ماه‌های آینده تداوم پیدا کند؛ به‌طوری که تا سه‌ماه آینده موانع برای توسعه تجارت و روابط اقتصادی بین دو کشور برطرف شود. طبق گفته فاطمی‌‌امین بر اساس مذاکرات صورت‌گرفته، روابط اقتصادی شرکت‌های خصوصی ۲ کشور نیز به‌زودی شکل می‌‌گیرد. وزیر صمت تصریح کرد: تا سه‌ماه آینده، موافقت تجارت آزاد بین دو کشور را عملیاتی می‌کنیم و ما این آمادگی را داریم تا با کشور دوست و برادر خود، پاکستان روابط خود را گسترش دهیم.

  طرح تقاضای حمل‌‌ونقل آزاد کالا

عبدالرزاق داود، مشاور نخست‌‌وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه‌گذاری نیز در نشست اجلاس کمیته مشترک تجاری دو کشور، خواستار توسعه و پیشرفت روابط در همه حوزه‌های اقتصادی و استفاده از مزایای تجارت آزاد بین دو کشور شد. وی به‌دستور نخست‌‌وزیر پاکستان مبنی‌بر توسعه تجارت منطقه‌‌ای به‌ویژه با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و نسبت به تحقق توافقات انجام شده ابراز امیدواری کرد و گفت: اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر هستند و باید برای تحقق ظرفیت‌‌های موجود تلاش شود. به گزارش فارس، وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ضرورت دارد که روابط تجاری بین دو کشور از سمت تجارت کالا به سمت روابطی از قبیل روابط فرهنگی نیز بسط یابد و امیدوارم آیندگان بدانند که نهمین کمیته مشترک تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پاکستان آغازگر حل مسائل تجاری میان دو کشور بوده است. مشاور نخست‌‌وزیر پاکستان در امور صنعت، بازرگانی، تولید و سرمایه‌گذاری افزود: ما خواهان حمل‌‌ونقل آزاد کالا و گسترش تهاتر و ایجاد بازارچه‌های مرزی بین ایران و پاکستان هستیم. وی تاکید کرد: همچنین خواهان استفاده از مزایای تجارت آزاد بین دو کشور هستیم. عبدالرزاق داود گفت: در سال ۲۰۱۶ نیز نشستی برگزار شد و در آنجا خواهان توسعه روابط تجاری دو کشور تا ۵ میلیارد دلار بودیم، اما این امر محقق نشد که امیدواریم بعد از این اجلاس به اهداف خود در این‌باره برسیم. نهمین نشست کمیته مشترک تجاری جمهوری اسلامی ایران با پاکستان با هدف توسعه تجارت بین دو کشور برگزار شد که در آن موضوعات بانکی، گمرکی، حمل و نقل، بازارچه، تبادل کالا و قرنطینه در کارگروه‌های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.