5 copy

جنگل‌‌زدایی، تغییر جنگل‌‌ها به کاربری‌های دیگر چون کشاورزی و زیرساخت است. طبق مطالعات جدید فائو، بیش از نیمی از نابودی جنگل‌‌ها در سطح جهانی در نتیجه تبدیل جنگل‌‌ها به زمین‌‌های کشاورزی اتفاق افتاده است، در حالی‌که چرای دام‌ها مسوول 40‌درصد از نابودی جنگل‌‌های جهان ارزیابی شده است. داده‌های جدید همچنین نشان‌دهنده یک کاهش کلی در روند جنگل‌‌زدایی جهانی است.

با این وجود این گزارش هشدار می‌دهد که جنگل‌‌های بارانی مناطق گرمسیر تحت‌فشار زیاد توسعه کشاورزی قرار دارند.  کیو دونگیو، مدیرکل فائو، در بیست ‌و ششمین کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی اعلام کرد که طبق آخرین ارزیابی منابع جهانی جنگل‌‌ها توسط فائو، از سال‌1990 حدود 420 میلیون هکتار از جنگل‌‌های جهان از بین رفته‌‌اند.  

وی تاکید کرد که افزایش بهره‌وری تولید محصولات کشاورزی و غذایی برای پاسخ به نیازهای جمعیت در حال رشد جهان و متوقف‌کردن جنگل‌‌زدایی اهدافی ناسازگار نیستند و می‌توانند همزمان دنبال شوند.

 دونگیو همچنین تاکید کرد که برای پیروزشدن باید بدانیم که جنگل‌‌زدایی در کجا و به چه علت روی می‌دهد و کجا نیاز به اقدام وجود دارد؛ این امر تنها به وسیله ترکیب نوآوری‌های فناورانه با مهارت‌‌های محلی روی زمین به‌دست خواهد آمد. بیش از 20کشور در حال توسعه در جهان نشان داده‌‌اند که افزایش همزمان بهره‌‌وری تولید کشاورزی و غذایی و متوقف‌کردن جنگل‌‌زدایی امری ممکن است.

 آخرین داده‌ها تایید می‌کنند که جنگل‌‌زدایی در آمریکای‌جنوبی و آسیا به‌طور موفقیت‌آمیزی کاهش داشته است.  آخرین داده‌ها همچنین گویای آن هستند که در فاصله سال‌های 2000 تا 2018، بیشتر جنگل‌‌زدایی جهان در زیست‌بوم‌های گرمسیری اتفاق افتاده است و به‌رغم کاهش روند جنگل‌‌زدایی در آمریکا و آسیا، جنگل‌‌های بارانی گرمسیری در این مناطق همچنان نرخ جنگل‌‌زدایی بالایی را تجربه می‌کنند.  

کشاورزی همچنان در تمامی مناطق جهان، به‌جز اروپا، اصلی‌ترین عامل جنگل‌‌زدایی محسوب می‌شود؛ در اروپا، توسعه شهرها و زیرساخت‌ها عامل اصلی جنگل‌‌زدایی شناخته شده است. در آفریقا و آسیا، جنگل‌‌زدایی عمدتا به‌دنبال تغییر کاربری جنگل‌‌ها به زمین‌‌های زراعی اتفاق افتاده است، به‌طوری که 70‌درصد از مناطق جنگلی از دست رفته به زمین‌‌های زراعی تبدیل شده‌‌اند.

در آمریکای‌جنوبی اما حدود سه‌چهارم از جنگل‌‌زدایی به‌دنبال چرای دام‌ها اتفاق افتاده است.  گفتنی است این مطالعه جامع به رهبری فائو و با استفاده از داده‌های ماهواره‌‌ای و ابزارهای پیشرفته با مشارکت ناسا و گوگل و همکاری نزدیک به 800 هزار کارشناس ملی از 130کشور جهان انجام شده است.  فائو به همراه برنامه توسعه سازمان ملل‌متحد (UNDP) و برنامه محیط‌زیست این سازمان (UNEP)، بیش از 60 کشور را در اجرای استراتژی‌‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌ای ناشی از جنگل‌‌زدایی و تخریب جنگل‌‌ها یاری می‌کند.

 این سازمان همچنین با همکاری برنامه محیط‌زیست سازمان ملل‌متحد، جنبشی به‌نام «دهه احیای اکوسیستم» را رهبری می‌کند که فرصت مهمی برای سرعت بخشیدن به تبدیل نظرات نوآورانه به اقدامات بلندپروازانه است.  به‌علاوه، در آخرین نشست سیستم‌‌های غذایی سازمان ملل‌متحد، اتحادی میان کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده و سازمان‌های بین‌المللی برای متوقف‌کردن جنگل‌‌زدایی و تاثیرات مضر زیست‌محیطی تبدیل زمین‌‌ها برای تولید محصولات کشاورزی شکل گرفته است.