وی ادامه داد: حدود ۲۳ میلیارد یورو از ارزهای صادراتی بازگردانده شده مربوط به استفاده از رویه واردات در مقابل صادرات یا واگذاری فرصت‌های صادراتی به غیر بوده که این رقم ۳٠‌درصد ایفای تعهدات ارزی را به خود اختصاص داده است.

پیمان‌‌پاک گفت: با توجه به لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی، فولادی و فرآورده‌های نفتی از طریق سامانه نیما، به‌نظر می‌رسد صادرکنندگان کوچک و متوسط اقبال بیش‌‌تری به سایر رویه‌های ایفای تعهدات ارزی از جمله واردات در مقابل صادرات خود یا واگذاری پروانه‌های صادراتی به غیر نشان داده‌‌اند که این دو روش تاثیر بسزایی در تامین ارز موردنیاز تولید و اشتغال دارند.

رئیس کمیته اقدام ارزی گفت: تعداد یک‌‌هزار و ۹۹۹ صادرکننده بین یک تا ۶٠‌درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌‌اند، این در حالی است که تعداد سه هزار و ۱۸۹ صادرکننده بین ۶۱ تا ۹۰‌درصد و همچنین سه هزار و ۸۹۱ صادرکننده نیز ۱٠٠‌درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌‌اند. وی بیان کرد: مبلغ ۴۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو بازگشت ارز توسط صادرکنندگانی انجام شده است که ۱٠٠درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌‌اند و بر اساس محاسبات انجام شده، این گروه با وجودی که فقط حدود ۱۴‌درصد صادرکنندگان را از نظر تعداد به خود اختصاص داده‌‌اند، حدود ۶۴‌درصد تعهدات ایفا‌شده را انجام داده‌‌اند. رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران با تقدیر از این دسته از صادرکنندگان، اعلام کرد: آیین‌‌نامه تشویقی آنان در حال تدوین بوده و در آینده نزدیک ابلاغ و اجرایی خواهد شد.