وی گفت: سهم اقتصاد کشور نیز در منطقه کافی نیست و این مساله‌ای است که همه را رنج می‌دهد، به‌خوبی می‌توانیم ۲۰‌میلیارد دلاری که سهم ما در تجارت منطقه و صادرات است را به دوبرابر افزایش دهیم، چراکه محصولات تولیدی کشور هم در کشورهای منطقه و هم کشورهای همسایه بازار دارد.

رئیسی افزود: در نشست‌‌هایی که با کشورهای مختلف داشته‌ایم، چه در زمان تحلیف و چه اجلاس دوشنبه و سران، همه طالب تولیدات ایرانی بوده و از این جهت آماده کار صادرات ایران هستند.

رئیس‌جمهور در بازدید از یک کارخانه روغن‌نباتی در زنجان نیز گفت: باید کارخانه روغن‌نباتی جهان با تمام ظرفیت کار کند. وی با اشاره به اینکه کسی که کارخانه روغن‌نباتی جهان را در اختیار دارد تعدادی دیگر از این کارخانه‌ها را هم درکشور در اختیار گرفته است، خطاب به مدیرداخلی کارخانه افزود: به کسی که این کارخانه را در اختیار دارد، بگویید نمی‌تواند فقط به شکل اسمی و با ظاهرسازی کارخانه را اداره کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های کشور تصریح کرد: از نظر حقوقی این واحد با مشکلات زیادی در واگذاری و ادامه فعالیت روبه‌رواست و این معطل‌ماندن قابل‌تعقیب و پیگیری است.

وی با تاکید به مدیران استانی مبنی‌بر پیگیری بازگشایی واقعی کارخانه روغن‌نباتی جهان و استفاده حداکثری از توان کارگران آن، گفت: شرط واگذاری کارخانه‌ها و واحدهای اقتصادی و صنعتی باید تولید و اشتغال کارگران باشد؛ این ظاهر‌سازی‌ها نمی‌تواند ثروت‌های بزرگ کشور را معطل کند و الان باید ۸۰۰ کارگر اینجا باشند، نه اینکه با ۸۰کارگر ظاهر‌سازی کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جمع فعالان صنعتی، معدنی و تجاری استان زنجان گفت: با عملیاتی‌شدن تامین مالی زنجیره‌ای طی‌ ماه‌های آتی مشکل سرمایه‌درگردش اکثر تولید‌کنندگان کشور برطرف خواهد شد.

سیدرضا فاطمی‌امین افزود: هم‌اکنون کار اجرایی تامین مالی زنجیره‌ای در بانک صنعت و معدن در حال اجراست و تا دو ‌ماه آینده به‌صورت آزمایشی عملیاتی خواهد شد.

وی تصریح کرد: با اجرایی‌شدن این امر مشکل سرمایه‌در‌گردش اکثر واحدهای صنعتی، معدنی برطرف خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: وظیفه ما بررسی فرآیند صنعتی،  معدنی و تجاری است تا با شناخت موانع و اصلاح ‌ساز‌وکار‌ها مسیر را برای سرمایه‌گذاران هموار سازیم.

وی در ادامه به عرضه تلفیقی کالا اشاره کرد و یادآور شد: هم‌اکنون در سازمان بورس‌کالا کار عرضه تلفیقی را شروع کردیم و در مواردی که نیاز کشور بیش از تولید داخلی باشد و نیاز به واردات است، از عرضه تلفیقی استفاده می‌کنیم.

فاطمی‌امین افزود: در این‌صورت مابقی کسری توسط واحدها در قالب یک سبد وارد می‌شود. وزیر صمت درباره واردات ماشین‌آلات معادن گفت: در صورتی‌که ماشین‌آلات معادن به‌صورت تجمیعی وارد شود، مورد حمایت خواهد بود.