بر این اساس، ارزش و میزان تجارت کالایی ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ترتیب حدود ۷/ ۴۷‌درصد و ۷/ ۲۵‌ درصد افزایش داشته و عمده رقم ارزش تجارت طی نیمه نخست ۱۴۰۰ مربوط به واردات ایران با سهم ۴/ ۵۱درصدی است. همچنین طی این مدت تراز تجاری ایران منفی ۳/ ۱میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود حدود ۲میلیارد دلاری را تجربه کرده است. طی نیمه نخست ۱۴۰۰، ارزش و میزان واردات ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ترتیب افزایش حدود ۳۷درصدی و ۱۴درصدی را تجربه کرده و ارزش و میزان صادرات کالایی نیز نسبت به مدت مذکور به ترتیب بیش از ۶۱‌درصد و ۶/ ۲۹‌درصد افزایش یافته است.

ارزش صادرات غیرنفتی نیز طی نیمه نخست ۱۴۰۰، حدود ۱۶میلیارد دلار (تقریبا ۷۳‌درصد کل صادرات بدون نفت خام) بوده که نسبت به نیمه نخست ۱۳۹۹ افزایش حدود ۶۳درصدی داشته است. همچنین طبق آمار، میانگین قیمت صادرات کالای بدون نفت خام طی نیمه نخست ۱۴۰۰ حدود ۳۶۴دلار در هر تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افزایش ۲۴درصدی حکایت دارد. میانگین قیمت واردات نیز در نیمه نخست ۱۴۰۰ حدود ۱۲۰۸دلار در هر تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۱۹‌درصد افزایش داشته است. میانگین قیمت واردات کالایی کشور نیز طی نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۰، حدود ۳/ ۳برابر میانگین قیمت صادرات بدون نفت خام است.

با بررسی مقاصد عمده واردات کشور می‌توان اسامی برخی کشورهای اروپایی مانند انگلستان، هلند، آلمان و سوئیس را مشاهده کرد که در نیمه نخست ۱۴۰۰ حدود ۳میلیارد دلار مراوده تجاری با ایران داشته‌‌‌اند.  بر اساس آمار رسمی گمرک، مهم‌ترین مقاصد وارداتی کشور طی نیمه نخست سال ۱۴۰۰ کشورهایی مانند هند، عراق و روسیه بوده‌اند. البته با بررسی مقاصد عمده واردات کشور می‌توان اسامی برخی از کشورهای اروپایی مانند انگلستان، هلند، آلمان و سوئیس را شاهد بود که مطابق با بررسی‌‌‌ها، طی این مدت حدود ۳میلیارد دلار مراوده تجاری با ایران داشته‌‌‌اند.  مهم‌ترین مقاصد صادرات ایران طی نیمه نخست ۱۴۰۰ نیز کشورهای چین، عراق و ترکیه به ترتیب با سهم ۳۳درصد، ۱۷‌درصد و ۹‌درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی هستند که ارزش صادرات کشورهای مذکور نیز طی نیمه نخست ۱۴۰۰ به ترتیب حدود ۳/ ۵میلیارد دلار، ۷/ ۲ میلیارد دلار و ۴/ ۱میلیارد دلار است. شایان ذکر است که سهم چین در افزایش ۶۳درصدی ارزش صادرات طی نیمه نخست ۱۴۰۰ قابل‌توجه و حدود ۲۴‌درصد بوده است.  طبق اطلاعات موجود، صادرات ایران به ۱۰مقصد عمده صادراتی که ۶کشور را کشورهای همسایه تشکیل می‌دهند، به استثنای افغانستان، با افزایش حداقل ۱۶ تا ۱۶۲درصدی همراه بوده است. از طرف دیگر، طبق آمارهای موجود، واردات از دو کشور امارات متحده عربی و چین بیش از نیمی از کل ارزش واردات کشور طی نیمه نخست ۱۴۰۰ را تشکیل می‌دهد. ارزش واردات ایران از دو کشور مذکور در نیمه نخست ۱۴۰۰ به ترتیب ۳/ ۷میلیارد دلار و حدود ۵میلیارد دلار بوده است.  در این بازه زمانی شاهد افزایش ۸۳درصدی واردات از امارات متحده عربی در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹ بوده‌ایم.