وی با بیان اینکه در نگاه تجاری این دو کشور یک تضاد منافع وجود دارد، توضیح داد: ما در سال‌های گذشته نفت و گاز و محصولات نفتی به ترکیه صادر کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم که البته میزان آنها در سال‌های گذشته کاهش یافته است و در مقابل نیز ترکیه‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها علاقه دارند که محصولات تولیدی خود را به ایران صادر کنند، اما با توجه به اینکه در بعضی از آن حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ما در داخل کشور نیز تولیدات خوبی داریم، امکانش وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز ادامه داد: برای مثال در حوزه محصولات نساجی، ترکیه تولیدات گسترده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دارد اما ما در ایران نیز محصولات زیادی تولید کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم که افزایش واردات از ترکیه با منافع تولیدی ما تضاد پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و از این‌رو امکان افزایش تعاملات از این مسیر محدود است.

ژائله که با پایگاه خبری اتاق ایران صحبت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد، با اشاره به بستر مطلوب افزایش همکاری در حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی همچون ترانزیت و صادرات‌مجدد، اظهار کرد: ترکیه می‌تواند برای کالاهای ایرانی دروازه ورود به اروپا باشد. در حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی همچون پتروشیمی و کالاهای نفتی و حتی گاز، امکان آن را داریم با صادرات مجدد از ترکیه به دیگر کشورهای اروپایی، محصولات خود را به مقاصد جدید صادراتی برسانیم که این موضوع برای اقتصاد ما اهمیت فراوانی دارد.

وی به نقش مهم اتاق‌های بازرگانی در توسعه روابط تجاری میان ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: در دولت، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت در نقش سیاستگذاران کلان عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و در عرصه اجرا اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه می‌توانند برنامه‌ریزی قابل‌توجهی را برای توسعه تجارت مشترک در دستور کار قرار دهند. ظرفیت بسیار مطلوبی در افزایش همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها وجود دارد و ما در اجرا باید طرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عملیاتی را پیگیری کنیم.