در این نشست سادینا آبایی، نایب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق ایران با توجه به شرایط اقتصادی موجود حضور در بازارهای بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی و بسط محیط کسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وکار برای ایرانیان را مهم دانست و گفت: حضور ایرانیان در بازارهای جهانی یک ضرورت است و آنها را به توسعه سطح فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ترغیب می‌کند.

بر اساس اظهارات وی کشورها همواره دنبال خدمات به‌صرفه‌تر و باکیفیت‌تر و انتقال دانش فنی هستند، پس مناقصات بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی را برگزار می‌کنند. برای ورود به این مناقصات باید آداب آن را رعایت کنیم که متاسفانه در ایران با این اصول آشنایی کافی نداریم. باید بازارهای جهانی را بشناسیم و اگر کشور هدف را پیدا کردیم، قوانین حقوقی و تجاری آن را بشناسیم و با آن همراه شویم. باید زبان و فرهنگ کشورهدف را درک کنیم.  وی ادامه داد: در مناقصات جهانی لازم است که با حقوق بین‌الملل تا حدی آشنا باشیم، اسناد مناقصه موردنظر را به‌موقع در اختیار بگیریم، به تیم فنی خود ارائه دهیم و مسائل حقوقی و بانکی آن را حل کنیم. این مناقصات به ارتباطات تجاری نیاز دارد و باید از طریق ایمیل یا شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی و غیره با برگزارکنندگان مناقصه ارتباط برقرار کنیم. در نهایت باید چارچوب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را بشناسیم و بر اساس آن حرکت کنیم.  امیررضا احمدی‌مطلق، کارشناس حوزه صدور خدمات فنی مهندسی، راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موفقیت در مناقصات بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی را مورد‌توجه قرار داد و به شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی اشاره کرد که باید مدنظر باشد.  بر اساس اظهارات وی در ابتدای کار وجود سوابق کاری برای مشارکت در یک مناقصه اهمیت دارد. در این راستا باید به شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی چون زبان رسمی، نحوه صدور روادید، امنیت، فاصله مکانی با ایران، روابط بانکی و انتقال پول، مشابهت فرهنگی و مذهبی و ارزیابی ریسک کشور توجه کرد. در این بین شرکت‌های ریسک‌سنج بزرگی در دنیا هستند که می‌توان با مراجعه به آنها وضعیت ریسک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیری کشورها را بسنجیم.

احمدی‌مطلق و بهنام باریک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو، فعال اقتصادی و کارشناس این حوزه در ادامه جزئیات روند بر‌گزاری مناقصات را تشریح کردند.