از نظر اتاق بازرگانی بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌الملل، «با کنار گذاشتن اثر تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، این خطر بزرگ وجود دارد که تولید نیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌رساناها، خودروها و داروها به‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدت تحت‌تاثیر اختلال در فعالیت‌های تجاری قانونی در اوکراین قرار گیرد. اوکراینی که در سال‌های اخیر به تامین‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده کلیدی فلزات اساسی و مواداولیه در زنجیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ارزش جهانی تبدیل شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌است.»  اتاق بازرگانی بین‌الملل با بیان اینکه «ما اذعان داریم که دولت‌ها ناگزیر به‌دنبال تشدید تحریم‌ها علیه روسیه در پی حوادث رخ داده در روز ۲۴ فوریه هستند»، اعلام کرد: «ما از گروه کشورهای G۷ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهیم اطمینان حاصل کند که تحولات رخ‌داده را با دقت و هماهنگی رصد می‌کند. علاوه‌بر این، از همه دولت‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهیم تا با کسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌وکارهای محلی خود برای شناسایی ابزارهایی برای کاهش خطرات ناشی از اختلالات آتی در زنجیره تامین، از توان خود برای حل بحران اوکراین استفاده کنند.»

 صادرات انواع غلات اوکراین ممنوع شد

بر اساس جدیدترین اخبار، کشور اوکراین صادرات انواع غلات، شکر، نمک و گوشت را متوقف خواهد کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، بر اساس مصوبه کابینه اوکراین که روز گذشته منتشر شد، دولت اوکراین صادرات بسیاری از محصولات را تا پایان سال‌جاری ممنوع کرده است. این محصولات شامل چاودار، جو، گندم سیاه، ارزن، شکر، نمک و گوشت است.

 تجارت ایران و اوکراین

در عین حال ایران نیز یکی از کشورهایی است که بخشی از واردات کالاهای اساسی را از کشور اوکراین انجام می‌دهد. آخرین وضعیت تجارت با اوکراین از سوی سخنگوی گمرک ایران اعلام شد.  به گفته او، در ۱۱‌ماه سال‌جاری در ارتباط تجاری با کشور اوکراین، ۶۷‌میلیون و ۳۴‌هزار دلار صادرات و ۱۱۱‌میلیون و ۹۸۵‌هزار دلار واردات داشته‌ایم.  سید‌روح‌الله لطیفی در گفت‌وگو با خبر‌گزاری مهر در مورد جزئیات تجارت با اوکراین اظهار کرد: در ۱۱‌ماه سال‌جاری ۱۰۵‌هزار و ۲۴۹ تن کالا به ارزش ۶۷‌میلیون و ۳۴‌هزار و ۱۳ دلار به اوکراین صادرات داشتیم.  سخنگوی گمرک ایران افزود: همچنین در این مدت میزان واردات از اوکراین، ۱۷۴‌هزار و ۵۸۹ تن کالا به ارزش ۱۱۱‌میلیون و ۹۸۵‌هزار و ۲۷۴دلار بوده است.  وی ادامه داد: عمده کالاهای وارداتی از اوکراین شامل گندم، ذرت، دانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روغنی، پودر کاکائو، چوب، سنگ، محصولات غیرتمام‌فلزی، ماشین‌آلات، قطعات باتری، ماشین‌آلات ریخته‌گری و متالوژی، موتورهای هواپیما و کمپرسور بوده است. البته کفه واردات کالاهای اساسی بسیار سنگین بوده و تقریبا بالای ۱۰۰‌میلیون دلار از واردات را به خود اختصاص داده است.  لطیفی با بیان اینکه کالاهای صادراتی به اوکراین تنوع دارد، اظهار کرد: عمده کالاهای صادراتی مربوط به محصولات کشاورزی شامل پسته، فلفل، کرفس، خیار، هویج، گل‌کلم، سیب‌زمینی، انواع انگور، انواع خرما، انواع کشمش، هلو، زعفران و رب‌گوجه می‌شود. همچنین محصولات غذایی، ماهی قزل‌آلا، شیرینی، محصولات فولادی و آهنی، شیشه، محصولات مواد معدنی، سیمان، دستکش، لباس، کف پوش، سرامیک، مفتول مسی، لوازم آشپزخانه، شیرآلات و ‌آلات موسیقی از دیگر کالاهای صادراتی ما به اوکراین است.