وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه در سال‌های گذشته تعطیلی کشتارگاه‌‌‌‌‌‌‌‌ها ۵روزه بوده است، تاکید کرد: امسال تعطیلی در کشتارگاه‌‌‌‌‌‌‌‌ها نخواهیم داشت و تنها یک روز اجازه تعطیلی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شرط ایجاد نوبت خواهند داشت. برای تامین تجهیزات لازم برای بازرسی، از طریق سازمان برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌وبودجه در استان‌ها اقدام شود.

وی گفت: نهاده دامی فروردین‌‌‌‌‌‌‌‌ماه هم به‌‌‌‌‌‌‌‌زودی به‌‌‌‌‌‌‌‌روی سامانه بازارگاه قرار خواهد گرفت و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وزیر جهادکشاورزی عنوان کرد: اقدامات ما تنها برای عید و‌ماه رمضان نیست و در تمام ایام سال‌باید بازار و تولید به‌‌‌‌‌‌‌‌صورت مداوم رصد شود و نواقص آن در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف شود، سفره مردم مقدس است و تحت هیچ شرایطی نباید بگذاریم به این سفره استرس وارد شود.

ساداتی‌نژاد در ادامه اظهار کرد: از ابتدای دولت و با توجه به تاکید ریاست‌جمهوری به سفره مردم و پایداری در معیشت در اقشار مختلف مردم، وزارت جهادکشاورزی عهده‌‌‌‌‌‌‌‌دار فرماندهی واحد زنجیره تولید و تامین مواد غذایی شده که در آرامش بازار نقش مهمی داشته است.

وی افزود: با توجه به اینکه تامین غذا و سفره مردم، مبحث روزانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای است، به این جمع‌‌‌‌‌‌‌‌بندی رسیدیم که باید کالاهای اساسی را روزانه مورد رصد قرار دهیم.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: بر این اساس در وزارت جهادکشاورزی قرارگاه امنیت غذایی را ایجاد کردیم که این قرارگاه هرروز ساعت ۶ تا ۸ صبح به‌‌‌‌‌‌‌‌صورت کشوری جلسه تشکیل می‌دهد و به‌‌‌‌‌‌‌‌طور روزمره حوزه محصولات اساسی مورد رصد قرار می‌گیرد. در این قرارگاه تمام زنجیره اعم از تعزیرات، اتاق اصناف، بسیج، سازمان حمایت از مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور دارند و در تصمیم‌گیری مشارکت دارند.

وزیر جهادکشاورزی گفت: در مقایسه ۶‌ماهه سال‌۱۴۰۰ نسبت به ۶‌ماهه سال‌گذشته، امسال از صف‌های چندین کیلومتری سال‌گذشته دیگر خبری نیست و توزیع مرغ با کد ملی دیگر وجود ندارد.

وی ادامه داد: دلایل این پایداری و آرامش کنار هم بودن تمام زنجیره تولید، تامین و توزیع محصولات کشاورزی و رصد روزانه و مدام تولید و بازار است و یکی از اولویت‌ها و وظایف ما حفظ این پایداری است. ساداتی‌نژاد بابیان اینکه در هیچ دوره‌‌‌‌‌‌‌‌ای در آستانه عید نوروز این آرامش را در بازار نداشته‌‌‌‌‌‌‌‌ایم، عنوان کرد: این آرامش نتیجه همکاری اعضای این قرارگاه باهم است، به‌رغم تحریم‌ها و مشکلات تامین ارز، در ۶‌ماهه سال‌۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه، ۵۳‌درصد توزیع نهاده دامی افزایش‌‌‌‌‌‌‌‌ یافته است و هرماه یک‌میلیارد دلار ارز ترجیحی برای تامین نهاده اختصاص داده‌‌‌‌‌‌‌‌ شده است. وی افزود: در حال‌حاضر در حال تدارک تامین ارز ترجیحی برای نهاده دامی فروردین‌‌‌‌‌‌‌‌ماه هستیم و مشکلی در تامین وجود ندارد، وزارت جهادکشاورزی تا روز آخر وجود ارز ترجیحی، این ارز را برای تامین نهاده تامین خواهد کرد.

وزیر جهادکشاورزی در رابطه با تامین میوه شب‌عید گفت: میوه شب‌عید که بر اساس مصوبات خریداری‌‌‌‌‌‌‌‌شده در تمام استان‌ها ذخیره شده است و وزارت جهادکشاورزی بر نحوه خرید، کیفیت محصولات، نحوه ذخیره‌‌‌‌‌‌‌‌سازی و توزیع در بازار نظارت کامل دارد.

وی با اشاره به ۵ موضوع اساسی در بخش کشاورزی ادامه داد: یکی از این اولویت‌ها امنیت غذایی است که در راستای آن کشاورزی قراردادی را راه‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی کردیم، در ۶‌ماه گذشته ۲۵۰‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی را به کشاورزی قراردادی گندم اختصاص دادیم که کشاورز بیمه می‌شود و کود دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌کند و در آخر پس از برداشت محصول با خریدار تسویه می‌‌‌‌‌‌‌‌کند، البته از سال‌زراعی آینده، سم و بذر هم به قراردادها اضافه خواهد شد. ساداتی‌نژاد ادامه داد: شرکت بازرگانی دولتی ایران برای سال‌آینده کشت قراردادی برنج را خواهد داشت و طبق برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی انجام‌‌‌‌‌‌‌‌شده، خرید میوه شب‌عید برای سال‌۱۴۰۲ با کشاورزی قراردادی با باغداران انجام خواهد شد.

وی در رابطه با صدور اسناد اراضی گفت: تاکنون تنها ۴‌درصد از اراضی دارای سند شده‌‌‌‌‌‌‌‌اند که برای تسریع در این امر، در سازمان امور اراضی کشور قرارگاه تشکیل شده است و تا پایان دولت سیزدهم جشن سنددار شدن اراضی کشاورزی را خواهیم گرفت.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه موضوع سوم دسترسی به اطلاعات و داده است که در این زمینه در کشور دچار نقص هستیم، افزود: قرارگاه رصدخانه کشاورزی ایران را راه‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی کرده و امیدواریم تا پایان سال‌۱۴۰۱ فاز اول رصدخانه کشاورزی ایران به بهره‌‌‌‌‌‌‌‌برداری برسد.

ساداتی‌نژاد در رابطه با دیپلماسی غذایی و ارتباط با همسایگان تصریح کرد: صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه به‌‌‌‌‌‌‌‌ویژه در شرایط جنگ اوکراین و روسیه، یکی از اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی است و امیدواریم بتوانیم در تامین سفره همسایگان کشور سهیم شویم.