موضوعی که متولیان تجارت نیز تلویحا تایید می‌کنند، ولی حتی در مسیر تسهیل توسعه صادرات گام جدی بر نمی‌دارند بلکه صرفا هر از چندی وعده‌هایی در راستای اهداف توسعه می‌دهند. اخیرا نیز رئیس سازمان توسعه تجارت وعده داده با اصلاح آیین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه مشوق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صادراتی، حمایت از صادرات و صادرکنندگان هوشمندتر خواهد شد. علیرضا پیمان‌پاک از آغاز بررسی امکان ایجاد پیش‌اظهار صادراتی با هدف جلوگیری از تاثیرپذیری صادرات از بخشنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ها و مقررات نیز سخن گفت و بر توقف ممنوعیت‌های صادراتی تاکید کرد. معاون وزیر صمت همچنین در شرایط کنونی حذف ارز ترجیحی را راهی برای توسعه صادرات خواند.

راه جدید توسعه صادرات

اصلاح نظام یارانه‌ای و به‌تبع آن حذف ارز ترجیحی در دستور کار دولت است که مخالفان و مدافعان بسیاری داشت. از جمله مدافعان شرایط حاضر رئیس سازمان توسعه تجارت است. به باور علیرضا پیمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پاک حذف ارز ترجیحی فرصتی جدید برای توسعه صادرات است. معاون وزیر صمت که در دیدار هیات تجاری اعزامی به عمان درباره اثرات مثبت حذف ارز ترجیحی سخن گفته است؛ وعده داده با اصلاح آیین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه مشوق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صادراتی، حمایت از صادرات و صادرکنندگان هوشمندتر خواهد شد. به گزارش اکسپورتنا، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با توجه به اظهارات برخی تجار درخصوص ازدست‌رفتن بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صادراتی از جمله عمان به دلیل تغییر نرخ‌ها و مقررات صادراتی، تاکید کرد: دولت جدید هیچ نوع ممنوعیتی را فرا روی صادرات نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیرد.  وی سپس به آغاز بررسی امکان ایجاد پیش‌اظهار صادراتی با هدف جلوگیری از تاثیرپذیری صادرات از بخشنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ها و مقررات جدید اشاره کرد.  پیمان‌پاک به شناسایی راهکار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های توسعه همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری و برنامه و اراده جدی دولت برای تقویت زیرساخت‌های تجاری ایران و عمان به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل و بانکی اشاره کرد.  وی بر حضور در نمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عمان و تبادل هیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شناخت بازار این کشور و نقش اتاق‌های مشترک بازرگانی در این زمینه تاکید کرد.  رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران از پیگیری و تلاش این سازمان جهت ایجاد سامانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های‌مجازی برای برقراری ارتباط میان فعالان تجاری کشور با طرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خارجی خبر داد.  به گزارش «شاتا» نیز در نشست تجاری ایران و عمان، پیمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پاک با اشاره به‌جایگاه راهبردی ایران و سلطنت عمان بر امکان صادرات مجدد و ترانزیت بین دو کشور تاکید کرد.  وی همچنین با اشاره به موافقت‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تجارت آزاد سلطنت عمان با دیگر کشورها و حجم ۵/ ۱تریلیون دلاری تجارت منطقه به تلاش برای افزایش سهم دو کشور از این بازار منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای با تقویت زیرساخت‌های تجاری به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ویژه حمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی، ترانزیت و فعال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردن کریدور  شمال‌-‌ جنوب تاکید کرد.

در این نشست پیمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پاک ضمن تشکر از زحمات اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان، ابراز امیدواری کرد بخش‌خصوصی دو کشور محوریت این فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را بر عهده گرفته و برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی مناسب را در دستور کار قرار دهند. رضا صالح‌جمعه، رئیس اتاق بازرگانی عمان نیز در این نشست با اشاره به افزایش مبادلات دو کشور گفت: با وجود با مشکلات بانکی و حمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل، تلاش دو طرف برای افزایش روابط تجاری ادامه پیدا خواهد کرد.

همچنین در دیدار پیمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پاک با رئیس اجرایی شرکت کشتیرانی سلطنت عمان، دو طرف درخصوص همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مشترک به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ویژه در زمینه تاسیس شرکت مشترک کشتیرانی و همچنین فعال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردن ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل دو کشور به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌منظور توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه و به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ویژه ترانزیت کالا میان کشورهای منطقه تاکید کردند. به گزارش «ایرنا» حجم مبادلات تجاری بین ایران و عمان در سال‌۱۴۰۰ با یک‌میلیارد و ۳۳۶‌میلیون دلار رکورد تازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را به ثبت رساند و رشد ۵۳‌درصدی را نسبت به سال‌قبل داشت. در آستانه سفر رئیس‌جمهوری ایران به عمان، علیرضا پیمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پاک، معاون وزیر و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در راس هیات بلندپایه تجاری، بازاریابی متشکل از ۳۰شرکت خصوصی، نمایندگان سازمان بنادر و صندوق ضمانت صادرات روز دوشنبه وارد این کشور شد و مورداستقبال مقامات عمانی از جمله مدیرکل تجارت وزارت صنایع، بازرگانی و توسعه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری سلطنت عمان و همچنین علی نجفی خوشرودی، سفیر ایران در مسقط قرار گرفت.