سردرگمی در سیاست خارجی

از زمانی که دونالد ترامپ ریاست جمهوری آمریکا را به دست گرفت، متحدان اروپایی‌اش نگران بودند که وی به وعده انتخاباتی‌اش عمل و آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کند، اما مشاوران امنیت ملی ترامپ نظر دیگری دارند. مقامات آمریکایی مدعی‌ شدند که یک راهبرد جدید درخصوص توافق هسته‌ای تدوین شده که منتظر تایید رئیس‌جمهوری است. این طرح به جای نابود کردن توافق هسته‌ای، آن را به گفته ترامپ، تقویت می‌کند.

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه گفته است: «فرانسه در خصوص پایبندی ایران به توافق هسته‌ای هوشیار است، اما همه نشانه‌ها از آن حکایت دارد که ایران به این توافق احترام می‌گذارد.» وی در کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک ادامه داد این توافق گسترش فعالیت‌های هسته‌ای را محدود خواهد کرد و ما در حال تلاش برای متقاعد کردن رئیس‌جمهور ترامپ به اهمیت این دیدگاه هستیم. با وجود این،  مهم‌ترین چالش برای آمریکا، حمایت دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای از برجام است؛ کشورهایی که تاکنون سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را در ایران کلید زده‌اند.

ترامپ ماه نوامبر نیز به چین سفر خواهد کرد. به گفته منابع آگاه، دلیل این سفر آزمایش‌های موشکی کره شمالی است. مقامات کاخ سفید اعلام کردند ترامپ در همایش اقتصادی آسیا و اقیانوسیه که در ماه نوامبر برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.این دو رهبر نخستین بار در ماه آوریل و در تفریحگاه گلف ترامپ در فلوریدا باهم دیدار کردند. او از چین همواره خواسته تا پیشرفت هسته‌ای کره شمالی را متوقف کند، اما در ماه جولای اعلام کرد، خود نیز می‌تواند به این بحران پایان دهد. آمریکا خطر را کاملا احساس کرده چون به‌طور بالقوه سلاح‌های کره‌شمالی قابلیت رسیدن به خاک آمریکا را دارند. قبل‌تر نیز در اثر فشارهای آمریکا، وزارت بازرگانی چین اعلام کرد، از این پس انجام فعالیت‌های جدید تجاری شرکت‌های کره شمالی در چین ممنوع است و شرکت‌های چینی از داشتن اجازه فعالیت جدید در کره شمالی محروم هستند. خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی نیز اعلام کرده است، پس از آزمایش موشکی اخیر، کره‌جنوبی و آمریکا در حال رایزنی برای استقرار ناو هواپیمابر و بمب‌افکن راهبردی هستند.

سفر ترامپ به چین دقیقا یک سال پس از آن صورت گرفت که باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین در اجلاس گروه ۲۰ شرکت کرده که این رابطه پیچیده دو اقتصاد بزرگ جهان را برجسته می‌کند. هنگامی که اوباما در هانگزو فرود آمد هیچ پله‌ای در انتظار او نبود و اوباما مجبور شد از پله اضطراری پشت هواپیما خارج شود و در همان مقطع، بسیاری این اشتباه را از چشم دولت چین دیدند و اعتقاد داشتند اوباما باید با هواپیما باز می‌گشت. با این حال ترامپ گویا علاقه‌ای ندارد که این کدورت باعث برهم خوردن استراتژی او در سیاست خارجه شود.

از هنگامی که دونالد ترامپ در کاخ سفید جانشین باراک اوباما شده است، مشخص نیست که دولت این کشور، دقیقا قصد رسیدن به کدام نقطه در افق سیاست خارجی آمریکا دارد.