رکورددار مازاد تجاری

مطبوعات آلمان به نقل از انجمن تجاری خارجی گروه بورنر (BGA) اعلام کرده‌اند که آمار صادرات دو برابر شده است. روزنامه ولت گفته است این گزارش منتسب به «کسب و کار خارجی در نیمه اول سال» بوده است. انتظار می‌رود فروش خارجی آلمان تا ۵ درصد در طول سال افزایش یابد، در حالی که این رشد در ۱۲ ماه گذشته ۱/ ۱ درصد بوده است. انتظار می‌رود شرکت‌ها شاهد فروش شرکت‌های آلمانی بوده و بیش از یک تریلیارد پوند درآمد داشته باشند. گفته می‌شود معاملات بهتر با کشورهای اتحادیه اروپا دلیل اصلی این افزایش است.

آنتون بورنر می‌گوید: «صادرکنندگان آلمانی از رشد و توسعه در بسیاری از مناطق و به ویژه از این واقعیت که جنوب اروپا برای بیرون آمدن از این بحران دست و پا می‌زند، سود می‌برند و اقتصادها دوباره در حال رشد هستند. «در جنوب اروپا و فرانسه اعتماد به نفس درحال بازگشت است. اینجاست که بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها انجام می‌شود و آلمان نیز از آن سود می‌برد.»

موسسه تحقیقات اقتصادی Ifo نیز پیش‌بینی می‌کند که آلمان یک بار دیگر بزرگ‌ترین مازاد تجارت در دنیا را خواهد داشت. این ارقام خشم منتقدانی چون ترامپ و کریستین لاگارد، رئیس صندوق جهانی پول را برمی‌انگیزد. به علاوه آنها می‌توانند آلمان را در مسیر تصادم با کمیسیون اروپا و دولت‌های اروپایی در سراسر قاره که معتقد هستند کشور خانم مرکل به اندازه کافی واردات ندارد، قرار دهند. ترامپ از زمانی که به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شده است و به روابط با آلمان فکر می‌کند، اقداماتی را برای حمایت از منافع آمریکا انجام داده است. در ماه مه، ترامپ در توییتر خود اظهار کرده است: «ما یک کسری تجاری وسیع با آلمان داریم، به علاوه اینکه آنها بسیار کمتر از مقداری که باید برای ارتش و ناتو هزینه شود، هزینه می‌پردازند. این برای آمریکا بسیار بد است. اما این شرایط تغییر خواهد کرد.»