ضرورت تکمیل زنجیره تولید

این عنصر، به‌عنوان ماده اولیه اصلی تولید فولاد، بیشترین سهم هزینه را در قیمت تمام شده فولاد دارد. طبق آمارهای موجود، در چیـن حـدود ۳۹ درصد، کشـورهای اروپایی ۳۱ درصد و در ایران حدود ۲۵ درصد قیمت تمام شده تولید فولاد را، هزینه تامین سنگ آهن تشکیل می‌دهد. به همین دلیل یکی از مزیت‌های مهم اقتصادی برای مجتمع‌های فولاد‌سازی کشور، استفاده از سنگ آهن داخلی است زیرا نقش عمده‌ای در کاهش قیمت تمام شده و همچنین صرفه جویی ارزی در تولید فولاد دارد، بنابراین ضروری است که بخش معدن فعال‌تر از گذشته باشد تا بتواند مواد اولیه واحدهای فولادی را تامین کند.  اگر قرار باشد در افق ۱۴۰۴ حدود ۵۵ میلیون تن فولاد تولید شود باید رقمی در حدود ۱۳۵ میلیون تن سنگ آهن برداشت شود و از آن ۸/ ۱۴ میلیون تن سنگ آهن دانه بندی، ۲/ ۷۷ میلیون تن کنسانتره و ۷۲ میلیون تن گندله تولید کرد. در حالی که هم اکنون ظرفیت استخراج سنگ آهن در کشور ۴۰ میلیون تن، کنسانتره ۲۴ میلیون تن، گندله ۲۲ میلیون تن و آهن اسفنجی ۱۸ میلیون تن است.

بنابر این رسیدن به مرز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تنها با صدور مجوز و راه‌اندازی کارخانه‌های مختلف فولادی محقق نمی‌شود، بلکه آنچه حائز اهمیت است، تامین مواد اولیه این واحدها است، از این رو، انجام اکتشاف‌های گسترده در سطح کشور برای شناسایی معادن سنگ آهن و صدور مجوز بهره‌برداری از معادن شناسایی شده بسیار ضروری است.  مشکلات بخش معادن و صنایع معدنی به‌طور خلاصه به شرح زیر است:

-ضعف برنامه‌های اکتشافی و تامین منابع مالی لازم برای آنها.

- کم‌توجهی به توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز بخش معدن.

- نقص قوانین و بوروکراسی‌ها در مقابل سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی.

- افزایش هزینه‌های انرژی، حمل و نقل و....

- تعرفه‌های بالای بهره مالکانه، حقوق دولتی و حق انتفاع بدون در نظر گرفتن شرایط موجود

- عدم ثبات قوانین و مقررات

- فقدان جهت‌گیری توسعه‌ای با نگاه صادراتی با رعایت افزایش ارزش افزوده در فرآورده‌ها

- توسعه نامتوازن بخش صنایع معدنی (فولاد و...) اشاره کرد.

بی‌تردید معادن و صنایع معدنی در ایجاد اشتغال، افزایش ارزش افزوده و توسعه اقتصادی کشور نقش انکارناپذیری دارند و باور ما این است که یکی از ارکان توسعه پایدار در صنعت، تکمیل زنجیره تولید برای پیشگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده فرآورده‌های معدنی است و چادرملو با همین نگرش توانسته در تکمیل زنجیره تولید فولاد کشور از معدن تا محصول نهایی پیشگام باشد. ما توانستیم به آنچه می‌گوییم و اعتقاد داریم تحقق ببخشیم و قطعا اگر موانع موجود برطرف شود رشد و توسعه این صنعت به مراتب سریع‌تر از گذشته خواهد شد. مطمئنا هر جا امنیت سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد، موج سرمایه‌گذاری‌ها به آن سمت خواهد رفت، لذا برای توسعه بخش صنعت و معدن کشور و تشویق سرمایه‌گذاران باید مقررات و قوانین اثربخش و تقویت‌کننده این بخش بیش از پیش تسری پیدا کند. اگر به‌دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم ، باید ابتدا داشته‌های خود را حفظ و تقویت کنیم و سپس با مدیریت کارآمد، ضمن ظرفیت‌سازی‌های جدید، نسبت به ارزش‌افزایی محصولات تلاش کنیم.

ایران ظرفیت‌های بسیار بالایی در بخش معدن دارد که اگر از این پتانسیل به‌خوبی بهره‌گیری شود، به اهداف بزرگی در توسعه اقتصادی خواهیم رسید. قطعا نگاه ویژه به معادن موجب:

- صادرات محصولات متکی به معدن و صنایع معدنی با ارزش افزوده

- صادرات کالاهای مصرفی با استفاده از مزیت نسبی مواد اولیه و میانی معدنی

- توسعه بازار صادراتی با تنوع‌بخشی از طریق محصولات مختلف معدنی

- بالا بردن سهم بخش معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی (مستقیم و غیرمستقیم)

- بالا بردن فرصت‌های شغلی در سطوح مختلف مهارتی و دانشی

- توسعه مناطق کمتر توسعه‌یافته

- تقویت استقلال اقتصادی کشور

- توسعه متوازن بخش معدن

- امکان‌پذیر شدن برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای در بخش معدن و صنایع معدنی

- توسعه سرمایه‌های اجتماعی با اتکا به امکانات این بخش

- رقابت‌پذیر کردن معادن و صنایع معدنی ایران در بازارهای داخلی و جهانی

- توسعه سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اکتشافی، بهره‌برداری و صنایع معدنی داخلی و خارجی می‌شود.