برای سال آینده میلادی نیز به احتمال زیاد سه‌بار نرخ‌های بهره بالا برده خواهد شد.در گزارش نشست اخیر کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا، مشخص شد اعضا دیدگاهی مثبت درباره اقتصاد دارند، در نتیجه دلیلی برای تداوم برنامه‌های حمایتی وجود ندارد البته شروطی که بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ‌های بهره تعیین کرده؛ یعنی افزایش نرخ تورم به ۲ درصد و رشد سریع‌تر سطح دستمزدها هنوز تحقق نیافته است. همین امر سبب‌شده برخی اقتصاددان‌ها معتقد باشند اگر خانم جانت یلن از ریاست بانک مرکزی آمریکا کنار گذاشته شود و فردی که جایگزین او می‌شود نرخ‌های بهره را با سرعت بیشتری بالا ببرد، لطماتی به اقتصاد وارد خواهد شد.

سرمایه‌گذاران در بازار مالی آمریکا و دیگر بازارهای مالی، از فردی که ریاست بانک مرکزی آمریکا را بر عهده خواهد گرفت تاثیر خواهند پذیرفت. از سوی دیگر افزایش سریع‌تر نرخ‌های بهره سبب افزایش ارزش دلار شده و به صادرکنندگان آمریکایی لطمه خواهد زد. ترامپ پنج گزینه را در فهرست خود برای ریاست بانک مرکزی آمریکا قرار داده است. سرمایه‌گذاران تلاش کرده‌اند با دیدگاه‌های این پنج نفر درباره افق سیاست‌های پولی آشنا شوند. البته به این نکته باید اشاره شود که تمامی این پنج نفر بر مبنای وضعیت شاخص‌های اقتصادی درباره سرعت افزایش نرخ‌های بهره تصمیم خواهند گرفت. نحوه برقرار کردن ارتباط آنها با بازار و مصرف‌کنندگان اهمیت بالایی دارد. خانم یلن در این حوزه‌ها بسیار ماهرانه رفتار کرده و اجازه نداده شوک به بازار و مصرف‌کنندگان وارد شود. این پنج نفر عبارتند از خانم جانت یلن، رئیس کنونی بانک مرکزی، گری کوهن مشاور اقتصادی ارشد ترامپ، کوین وارش عضو سابق هیات‌مدیره بانک مرکزی آمریکا، جروم پاول عضو کنونی این هیات‌مدیره و جان تیلور اقتصاددان دانشگاه استنفورد.بنا به نظر برخی کارشناسان آقای پاول و آقای کوهن محتمل‌ترین گزینه‌ها برای تصدی سمت ریاست بانک مرکزی آمریکا هستند. آنها شیوه خانم یلن را در سیاست‌های پولی و برنامه افزایش نرخ‌های بهره دنبال خواهند کرد. اما آقای تیلور و آقای وارش تمایل دارند نرخ‌های بهره با سرعت بیشتری بالا برده شود. برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم است که نسبت به حمایت بانک مرکزی از بورس اطمینان داشته باشند.

در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاران شاهد تزریق نقدینگی به اقتصاد و رشد شاخص‌های مالی بوده‌اند. در دوران ریاست آقای برنانکی بر بانک مرکزی، اقتصاد آمریکا از بحران مالی سال ۲۰۰۸ خارج شد. در دوران او شاخص استاندارد‌اندپورز ۴۰ درصد بالا رفت و در دوره ریاست خانم یلن این شاخص ۴۵ درصد دیگر رشد کرده است. سرمایه‌گذاران مایلند کسی رئیس بانک مرکزی آمریکا باشد که با درایت، برنامه‌های حمایتی را محدود کند و به بازار شوک وارد نشود. آقای ترامپ از عملکرد بورس آمریکا در دوره ریاست خانم یلن بر بانک مرکزی راضی است، در نتیجه احتمال آنکه کسی را انتخاب کند که مایل است نرخ‌های بهره به سرعت بالا برده شود کم است. در ادامه به برخی ویژگی‌های افرادی که در فهرست آقای ترامپ قرار دارند اشاره می‌کنیم.گری کوهن. او که هم‌اکنون رئیس شورای ملی‌اقتصادی کاخ‌سفید است قبلا رئیس بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس بوده است. گفته می‌شود اگر آقای کوهن به ریاست بانک مرکزی انتخاب شود، ارزش دلار کاهش خواهد یافت البته آقای کوهن اعلام کرده از سمتی که اکنون دارد راضی است. بعید است او در سمت ریاست بانک مرکزی شوکی به بازارها وارد کند.

جروم پاول. او که از سال ۲۰۱۲ عضو هیات‌مدیره بانک مرکزی آمریکا بوده به احتمال زیاد در سمت ریاست بر بانک مرکزی رویه خانم یلن را دنبال خواهد کرد و عملا انتخاب او تغییری در شرایط بازارها ایجاد نخواهد کرد. همچنین به‌نظر می‌رسد او بر مبنای وضعیت شاخص‌های اقتصادی تصمیم‌گیری کند در نتیجه اگر رئیس بانک مرکزی آمریکا شود و شرایط اقتصادی آمریکا نگران‌کننده شود، بعید نیست بر سیاست‌های حمایتی بانک مرکزی افزوده شود.جان تیلور. او استاد اقتصاد دانشگاه استنفورد است و به داشتن رویکرد چارچوب‌مند به سیاست‌های پولی مشهور است. آقای تیلور در نقش رئیس بانک مرکزی آمریکا با سرعت بیشتر نرخ‌های بهره را بالا خواهد برد و این به معنای افزایش ارزش دلار و اصلاح شاخص‌های مالی در بورس آمریکاست. او معتقد است نرخ بهره که اکنون در محدوده ۲۵/ ۱ درصد است باید به ۳ درصد افزایش یابد.

کوین وارش. اقتصاددان‌ها می‌گویند انتخاب او به بازار شوک وارد خواهد کرد و سرمایه‌گذاران برای مدتی بسیار با احتیاط رفتار می‌کنند. او نیز ترجیح می‌دهد نرخ‌های بهره با سرعت بیشتری بالا برده شود. آقای وارش که دست راست بن‌برنانکی در حوزه بازارهای مالی بود، در سال ۲۰۱۱ از بانک مرکزی استعفا داد زیرا با دور دوم خرید اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی مخالف بود. این باور وجود دارد که در سمت ریاست بانک مرکزی در صورتی که بحرانی جدید رخ دهد او از سیاست‌های حمایتی پولی استفاده نخواهد کرد. از آنجا که سرمایه‌گذاران انتظار ندارند آقای وارش انتخاب شود ریاست او بر بانک مرکزی یک شوک واقعی برای بازارها خواهد بود.جانت یلن. او معتقد است وضعیت اقتصاد آمریکا مناسب است و در آینده بهتر خواهد شد در نتیجه باید از میزان حمایت‌ها کاسته شود. خانم یلن قصد دارد برنامه افزایش نرخ‌های بهره را ادامه دهد. او اهمیت بالایی برای داده‌های اقتصادی قائل است و شرط بالا بردن نرخ‌های بهره را افزایش نرخ تورم و رشد سریع‌تر سطح دستمزدها می‌داند. بسیاری از کارشناسان معتقدند تداوم حضور او در سمت ریاست بانک مرکزی آمریکا سبب ثبات سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا و اطمینان سرمایه‌گذاران خواهد شد.