درباره اقداماتی که احتمالا عربستان علیه لبنان انجام خواهد داد دیدگاه‌های مختلفی مطرح شده؛ اما تحلیلگران معتقدند محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان قصد دارد با نفوذ حزب‌الله لبنان در ساختارهای سیاسی و اقتصادی این کشور مقابله کند.

یکی از محتمل‌ترین سناریوها، اعمال تحریم علیه لبنان است. چند ماه پیش همین اقدام علیه قطر انجام شد و پیش‌بینی شده تدابیری مشابه، علیه لبنان اتخاذ شود. البته شرایط اقتصادی قطر و لبنان بسیار متفاوت است. قطر بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گاز طبیعی جهان است و تنها ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد؛ اما لبنان از منابع طبیعی بی‌بهره است و هر گونه فشار اقتصادی علیه آن سبب بازگشت رکود و بحران اقتصادی خواهد شد.

قبل از بروز بحران هفته گذشته در لبنان، این کشور در مسیر امیدبخش اقتصادی قرار گرفته بود. ماه پیش بودجه لبنان تصویب شد و دولت برای رونق بخشیدن به اقتصاد برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده بود. اکنون استعفای سعد حریری سبب شده برنامه‌های یادشده متوقف شود. افق مبهم سیاسی سبب گریز سرمایه‌گذاران می‌شود و لبنان به تامین مالی خارجی بسیار نیاز دارد.

عربستان قصد دارد از تاثیرگذاری حزب‌الله لبنان بر تنش‌های منطقه‌ای جلوگیری کند و با توجه به اینکه بعید است حزب‌الله به این خواسته عربستان تن دهد، انتظار می‌رود بر تنش‌ها افزوده شود. در صفحه امروز به ابعاد مختلف بحران سیاسی در لبنان و تبعاتی که این بحران بر چشم‌انداز اقتصادی این کشور خواهد داشت، اشاره شده است.