دوپینگ با قیمت‌های جهانی

بررسی روند شاخص‌کل نشان می‌دهد که این شاخص در چهارماه گذشته، به‌جز اوایل مهر ماه یک روند بدون توقف صعودی داشته و از کانال ۷۹ هزار خود را به۰۹ هزار واحد رسانده است. بهبود عملکرد اقتصادی، افزایش قیمت جهانی کالاها، عدم سرکوب نرخ ارز و کاهش نرخ سود بانکی از جمله عوامل تاثیر‌گذاری بوده‌اند که سبب این رشد و بازدهی مناسب بازار بورس اوراق بهادار طی این دوره شده است. بهبود عملکرد اقتصادی را می‌توان در گزارش‌های بودجه‌ای صنایع مختلف فعال در بازار بورس و اوراق‌بهادار مشاهده کرد. به‌طوری که اکثر شرکت‌های فعال در بورس اوراق‌بهادار تحت‌تاثیر رشد قیمت‌های جهانی و افزایش قیمت دلار، گزارش‌های ۶ ماهه خوبی را ارائه کرده‌اند. همچنین مقدار پیش‌بینی سود شرکت های بورس برای سال مالی ۱۳۹۶ در مقایسه با سود تحقق یافته سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد تومان رشد داشته است که نشان‌دهنده بهبود فعالیت بنگاه‌های اقتصادی است که با اجرای موفق طرح‌های توسعه، کنترل هزینه‌های تولید با بهسازی تکنولوژی، مدیریت صحیح مالی در راستای استفاده درست از اهرم‌ها و افزایش مقداری فروش تداوم خواهد یافت.

 به منظور پیش‌بینی بازار سرمایه همواره باید روند بازار‌های موازی را در نظر داشت، به‌طوری که رقیب سال‌های اخیر بازار سهام، بازار پول بوده است که با اقدامات اخیر بانک مرکزی در جهت کاهش نرخ سود سپرده‌ها و نظارت جدی بر بازار پول و بدهی سبب کاهش رقابت‌پذیری بازار پول در برابر بازار سرمایه شده است. پیش‌بینی می‌شود این نظارت‌ها به‌صورت دقیق‌تری ادامه یابد و در نهایت با کاهش نرخ تسهیلات، وضعیت اقتصادی کشور و بنگاه‌های اقتصادی بهبود یابد. همچنین جهت‌گیری‌های دولت در زمینه نرخ ارز به سمت و سویی است که در دولت یازدهم دنبال شد و سناریوی اصلی که دولت در حال‌حاضر دنبال می‌کند، پرهیز از شتاب‌زدگی و بروز شوک‌های برونزا به این بازار است، بنابراین می‌توان انتظار داشت نرخ ارز متناسب با نرخ تورم رشد کند و هیجان کاذب از بازار ارزی کشور خارج شود.

موضوع دیگری که از اهمیت بالایی برخوردار است، موج رشد قیمت جهانی کالاها است. بیش از نیمی از ارزش بورس ما را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شرکت‌هایی تشکیل می‌دهند که تولیدکننده مواد و محصولات خام هستند، مانند شرکت‌های معدنی، فلزی و پتروشیمی که طی ماه‌های گذشته سهام شرکت‌های فعال در این صنایع رشد قابل‌توجهی داشته‌اند. شاخص بورس اوراق بهادار هم در این مدت تحت‌تاثیر رشد قیمت سهام این شرکت‌ها با رشد مواجه شده است و اکنون با کاهش نسبت قیمت به درآمد بورس تهران از ۷ مرتبه به ۶/ ۶ مرتبه، فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری پیش‌پای سرمایه‌گذاران ایجاد شده است. بنابر گزارش‌های موسسات معتبر به‌نظر می‌رسد این قیمت‌ها بعد از نوسان‌های صعودی در ماه‌های گذشته تاحدی به شرایط باثبات برسند و روند رو به رشد ملایمی را در پیش داشته باشند.در مجموع با در نظر گرفتن موارد ذکرشده می‌توان به‌طور کلی بیان کرد: در صورت تامین نقدینگی، بازار پتانسیل رشد را برای ادامه سال‌جاری گذشته از نوساناتی که ذات بورس است را دارا است، مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره‌ای روی دهد.