در ماه‌های اخیر او ادعاهای خود درباره توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را تکرار کرده است. در ماه اکتبر ترامپ از تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای اجتناب کرد و از کنگره خواست طرحی برای ایجاد تغییرات در بندهای این توافق ارائه کند. روز سه‌شنبه مهلت کنگره برای ارائه این طرح پایان می‌یابد و این درحالی است که بین نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات کنگره بر سر تدوین محتوای این طرح اختلاف نظر شدید وجود دارد.

ترامپ تهدید کرده اگر این طرح ارائه نشود از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد و اکنون هم‌پیمان‌های اروپایی آمریکا از تحقق این تهدید نگران هستند. ایران به اعتراف نهادهای بین‌المللی به توافق هسته‌ای پایبند بوده و اروپایی‌ها مایلند این توافق حفظ شود زیرا به باور آنها توافق یاد شده موثر بوده و نتایج مورد نظر را در پی داشته است. موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش‌تر در نامه‌ای به دولت آمریکا بر پایبندی ایران به توافق و خواست دولت‌های اروپایی برای حفظ این توافق تاکید کرده است. قدرت‌های بزرگ اروپایی نیز بر تمایل خود به حفظ این توافق تاکید کرده‌اند.

کارشناسان معتقدند ابهام درباره افق توافق هسته‌ای و نگرانی شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ از جریمه شدن برای همکاری با ایران از سوی آمریکا سبب شده این توافق تضعیف شود. برخی شرکت‌ها و بانک‌ها به این باور رسیده‌اند که زیان حاصل از همکاری با ایران بیش از سود آن است در نتیجه از همکاری با این کشور اجتناب می‌کنند.تحلیلگران معتقدند رفتار ترامپ در قبال توافق هسته‌ای سبب کاهش شدید اعتبار این کشور در سطح بین‌المللی می‌شود اما به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری آمریکا توجهی به این موضوع ندارد. کارشناسان سیاسی معتقدند حتی اگر ترامپ از توافق هسته‌ای خارج نشود اقداماتی برای تضعیف آن و جلوگیری از سود بردن ایران از این توافق انجام خواهد داد. در این میان موضع‌گیری اروپایی ها، روسیه و چین اهمیت بالایی دارد.