چهار تحول در فناوری

کارشناسان به سیاست‌گذاران در اقتصادهای در حال توسعه توصیه می‌کنند در مسیر توسعه فناوری حرکت کرده و منابع رشد اقتصاد خود را متنوع کنند. سال آینده میلادی تحولات بزرگی در حوزه فناوری رخ خواهد داد که تاثیری پایدار بر اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه به‌جا می‌گذارد. در ادامه به برخی از این پیشرفت‌ها اشاره می‌کنیم.افزایش تاثیر داده‌ها و اطلاعات در زندگی. امروزه تقریبا هر اقدامی که انجام می‌دهیم داده‌هایی را تولید می‌کند و شرکت‌های فعال در حوزه بازاریابی و فناوری از این داده‌ها برای توسعه فعالیت‌های خود و کسب سهم بالاتر در بازار استفاده می‌کنند. گسترش شبکه‌های اجتماعی بر میزان داده‌هایی که در هر لحظه تولید می‌شود افزوده و این روند با سرعت بیشتری در سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد. شبکه‌های اجتماعی در عمل فرصت‌های بزرگ اقتصادی در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند.

گسترش اینترنت اشیا. در سال‌های اخیر ابزارهای مورد استفاده در شرکت‌ها و منازل، هوشمندتر شده‌اند و تولیدکنندگان ابزارهای هوشمند در جایگاه مناسب برای کسب سودهای بزرگ قرار گرفته‌اند. توسعه اینترنت اشیا به ظهور کسب و کارهای جدید و از میان رفتن برخی کسب و کارها منجر می‌شود. تصمیم‌گیران در کشورهای مختلف باید به این تحول که دیر یا زود فراگیر خواهد شد توجه ویژه داشته باشند.گسترش هوش مصنوعی. این حوزه از فناوری اهمیتی بالا دارد و در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی نقش‌آفرین است. افزایش هوشمندی رایانه‌ها و توانایی آموختن سبب شده رایانه‌ها بتوانند شغل انسان‌ها را تصاحب کنند. این روند می‌تواند تغییراتی بزرگ در وضعیت بازار کار در اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه ایجاد کند. هوش مصنوعی به رایانه‌ها اجازه می‌دهد ببینند، حس کنند و تصمیم بگیرند. توسعه این فناوری، رایانه‌ها را به موجوداتی شبیه انسان تبدیل خواهد کرد.

گسترش استفاده از ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین. در سال جاری میلادی، رشد شدید قیمت ارزهای دیجیتالی رمزنگاری‌شده زمینه را برای توجه قانون‌گذاران و بورس‌های بزرگ به این ابزار فراهم کرده و انتظار می‌رود سال آینده این روند با سرعت بیشتر ادامه پیدا کند. ظهور ارزهای دیجیتال بر بازارهای مالی و نحوه تراکنش‌های مالی تاثیر خواهد داشت و بانک‌های مرکزی را به تدوین قوانین مناسب و احتمالا ایجاد ارزهای دیجیتال خاص خود وادار خواهد کرد. در واقع ساختارهای پرداخت و ذخیره اطلاعات در سال آینده میلادی دستخوش تغییرات بزرگ خواهد شد.توسعه استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی. در بخش صنعت، نوآوری‌هایی که به سهولت تولید و کاهش هزینه‌ها منجر شود، همواره مورد توجه تولیدکنندگان بوده است. فناوری چاپ دیجیتال که اخیرا توسعه یافته و استفاده از آن بیشتر شده در سال آینده میلادی می‌تواند بخشی از مشکلات تولیدکنندگان را رفع کند.