نقش پازل اقتصاد چین

سال جاری میلادی اقتصاد چین رشد بالاتر از نرخ هدف تعیین شده از سوی دولت این کشور داشته، اقتصاد جهان در وضعیت بهتری قرار گرفته و ارزش دلار کاهش پیدا کرده است. این عوامل سبب خواهد شد در اقتصادهای نوظهور ارزهای ملی سال آینده عملکرد مثبت داشته باشند. رونق در بازار مواد خام یک عامل مهم عملکرد مثبت ارزها در اقتصادهای نوظهور محسوب می‌شود.در سال جاری میلادی قیمت اکثر مواد خام رشد کرده و آن دسته از اقتصادهای نوظهور که صادرکننده این مواد هستند در شرایط بهتری قرار داشته‌اند و با توجه به آنکه انتظار می‌رود سال آینده ارزش دلار بازهم کاهش یابد بعید نیست در بازار مواد خام ثبات و رونق ادامه پیدا کند. در واقع تداوم عملکرد منفی دلار در برابر ارزها در اقتصادهای نوظهور جذابیت این ارزها را برای سرمایه‌گذاران بیشتر خواهد کرد. شرایط کلی در اقتصادهای نوظهور بهتر شده است برای مثال کسری تراز تجاری کاهش یافته و چشم‌انداز اقتصادی با ثبات شده است.

نکته مهم این است که حتی برنامه افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا با سرعت کنونی نمی‌تواند به رشد ارزش دلار در برابر ارزهای اقتصادهای نوظهور منجر شود. بانک مرکزی آمریکا تا پایان سال آینده میلادی نرخ‌های بهره را حداکثر ۷۵/ ۰ درصد بالا خواهد برد. به این ترتیب پایان سال آینده، نرخ‌های بهره در محدوده ۲۵/ ۲ درصد خواهد بود.یک عامل کند بودن روند افزایش نرخ‌های بهره، پایین باقی ماندن نرخ تورم در آمریکاست. اگر در ماه‌های آینده به هر دلیل نرخ تورم به دو درصد نزدیک شود یعنی رقمی که مورد نظر بانک مرکزی این کشور است، سرعت افزایش نرخ‌های بهره بیشتر خواهد شد و ارزش دلار عملکرد مثبت خواهد داشت. تحقق این سناریو به زیان دارندگان ارزهای اقتصادهای نوظهور خواهد بود. برای سرمایه‌گذاران در ارزهای کشورهای آمریکای لاتین، خاورمیانه، اروپا و آفریقا، حرکت سریع بانک مرکزی آمریکا در مسیر بالا بردن نرخ‌های بهره یک عامل نگرانی است.

چین یک قطعه مهم در پازل اقتصادهای نوظهور است. چین به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارد عاملی مستقل محسوب می‌شود. با آنکه نرخ رشد اقتصاد این کشور سال آینده پایین‌تر از سال جاری میلادی خواهد بود اما تحولاتی در درون اقتصاد این کشور رخ می‌دهد که سبب افزایش ارزش یوآن خواهد شد. رشد تقاضای داخلی و حرکت اقتصاد به سمت افزایش نقش بخش خدمات دو مورد از این تحولات هستند. تا زمانی که اقتصاد چین در مسیر رونق حرکت می‌کند، همسایگان آن از این وضعیت سود می‌برند. برای مثال انتظار می‌رود اقتصاد کره جنوبی سال آینده وضعیت بهتری داشته باشد و ارزش ارز آن در برابر دلار که امسال رشد کرده در همین مسیر افزایشی به حرکت خود ادامه دهد. از سوی دیگر فشار آمریکا بر چین برای عدم دخالت در نرخ برابری یوآن در برابر دلار، به رشد ارزش یوآن منجر شده و این روند ادامه می‌یابد.

در مجموع، تداوم رونق اقتصاد جهان عاملی است که به بازدهی بالای سرمایه‌گذاری در ارز‌هایی نظیر روبل روسیه، رئال برزیل و روپیه هند منجر می‌شود. البته همان‌طور که ذکر شد سرمایه‌گذاران باید به برنامه بانک مرکزی آمریکا در حوزه بالا بردن نرخ‌های بهره توجه داشته باشند. اما سال آینده در اقتصادهای توسعه یافته کدام ارزها عملکرد مثبت‌تر خواهند داشت؟ین. بانک مرکزی ژاپن با هدف کمک به رونق اقتصاد این کشور تدابیر فراگیر حمایتی اتخاذ کرده و تلاش‌ها در این زمینه موفق بوده است. بنا به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد این کشور سال آینده شرایط بهتری نسبت به امسال خواهد داشت و بر همین مبنا، برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند بانک مرکزی ژاپن در ماه‌های آینده تغییراتی در سیاست‌های پولی خود ایجاد خواهد کرد.

در هفته‌های اخیر اظهار نظرها درباره اثرات منفی تداوم سیاست‌های حمایتی بانک مرکزی ژاپن این انتظار را ایجاد کرده که سال آینده رویکرد محدود کردن برنامه‌های حمایتی اتخاذ شود. حتی اگر این پیش‌بینی تحقق نیابد مطرح بودن احتمال کاهش حمایت‌ها به رشد ارزش ین منجر می‌شود. در واقع با نمایان شدن نخستین نشانه‌ها از تثبیت رونق اقتصادی، حرکت بانک مرکزی ژاپن به سمت عادی کردن سیاست‌های پولی آغاز خواهد شد. همچنین رشد نرخ تورم در جهان به افزایش نرخ تورم در ژاپن کمک می‌کند و این یک عامل مهم است که می‌تواند اجرای سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ژاپن را متوقف یا محدود کند.یورو. تحلیلگران بانک سوسیته جنرال معتقدند ارزش یورو سال آینده مانند امسال افزایش خواهد یافت زیرا شاخص‌های اقتصادی در ماه‌های اخیر در منطقه یورو امیدبخش بوده‌اند. برنامه‌های حمایتی بانک مرکزی اروپا موثر بوده و چشم‌انداز اقتصاد منطقه یورو مثبت خواهد بود. البته برخی ریسک‌ها متوجه یورو است. روند مذاکرات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، انتخابات سراسری در ایتالیا در ماه مه ‌و وضعیت مالی یونان برخی از این ریسک‌ها هستند.

تحلیلگران به ثبات سیاسی به‌عنوان یک عامل مهم که بر ارزش یورو تاثیر مستقیم دارد اشاره می‌کنند. حوادثی نظیر همه پرسی استقلال در کاتالونیا بر ارزش ارز واحد اروپایی تاثیر منفی خواهد داشت. سرمایه‌گذاران در بازارهای ارز باید توجهی ویژه به تغییرات نرخ تورم در اقتصادهای توسعه یافته داشته باشند. در سال جاری میلادی این نرخ‌ها پایین بوده و سبب شده بانک‌های مرکزی نتوانند برنامه‌های حمایتی خود را محدود کنند اما احتمال افزایش ناگهانی نرخ تورم در سال آینده میلادی وجود دارد. اگر چنین شود بانک‌های مرکزی مجبور خواهند شد سریع‌تر عمل کنند و احتمال اشتباه در سیاست‌گذاری‌ها بالا می‌رود. افزایش سریع‌تر از انتظار نرخ‌های بهره به رشد اقتصاد لطمه وارد خواهد کرد. هماهنگی بین بانک‌های مرکزی در حوزه سیاست‌های پولی ضروری است زیرا هرگونه عدم هماهنگی شوک‌هایی به بازارهای مختلف وارد خواهد کرد.پوند. پوند انگلستان در سال جاری میلادی بخشی از ارزش خود را که سال گذشته از دست داده بود بازیافت اما روند مذاکرات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا یک عامل فشار برای این ارز محسوب می‌شود. سال آینده نیز مانند امسال اخباری که از مذاکرات یاد شده منتشر می‌شود بر ارزش پوند موثر خواهد بود.

مارس سال آینده دور جدید مذاکرات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا آغاز می‌شود. شرکت‌های انگلیسی منتظر مشخص شدن نتایج این مذاکرات هستند. عامل دیگری که بر ارزش پوند موثر بوده و خواهد بود رشد بهره‌وری در انگلستان است. ابهام‌های سیاسی از رشد سرمایه‌گذاری‌ها کاسته و تاثیر منفی این عامل برای مدتی ادامه پیدا خواهد کرد. سومین عامل موثر بر ارزش پوند، رشد نرخ تورم در انگلستان پس از کاهش ارزش پوند بوده است. اگرچه در ماه‌های آینده نرخ تورم کاهش پیدا خواهد کرد اما سیاست‌گذاران انگلیسی باید هرچه زودتر ابهام‌های موجود را رفع کنند تا شرایط کلی اقتصاد به حالت طبیعی بازگردد. در ماه گذشته میلادی بانک مرکزی انگلستان در واکنش به افزایش نرخ تورم، نرخ‌های بهره را بالا برد. برای مدتی اقدامات بانک مرکزی این کشور سبب احتیاط سرمایه‌گذاران خواهد شد.کارشناسان بازارهای ارز معتقدند سال آینده میلادی نوسان در ارزش ارزهای اقتصادهای نوظهور بیشتر از نوسان در ارزهای اقتصادهای توسعه یافته است و اگر رونق در بازار مواد خام ادامه پیدا کند عملکرد ارزهای اقتصادهای نوظهور بهتر خواهد بود.