رقیب پرقدرت

 این در حالی است که با توجه به بازدهی مطلوب بورس طی سال جاری و پیش‌بینی از تداوم روند مزبور تا ماه‌های آتی، حتی تا فصل مجامع، برخی فعالان بورس به سرمایه‌گذاری در دیگر زمینه‌های جذاب   روی خواهند آورد. در صدر این سرمایه‌گذاری ورود به بازار آتی سکه قرار دارد؛ همواره در بازارهای مالی، طلا به‌عنوان یک دارایی امن محلی برای گریز از ریسک‌های سیستماتیک در بازارهای مالی بوده و عموما سرمایه‌گذارانی که در بازارهایی همچون بازار پول یا بازار سرمایه مشغول به سرمایه‌گذاری هستند، در صورت بروز خطر به سمت بازار طلا روانه می‌شوند. این در حالی است که در ایران بازار طلا مدت‌ها ساز و کاری سنتی داشته و همین امر سبب شده تا شاید نتوان به‌صورت ساختار یافته این بازار را بازار موازی یا بازار رقیب برای بازار پول و سرمایه دانست.

با آغاز به کار بازار آتی سکه این امید ایجاد شد که شاید سرانجام روزی بتوان در صورت بروز ریسک‌های غیرقابل کنترل با تغییر بین بازاری ریسک سبدهای سرمایه‌گذاری را پوشش داد، اما بازار آتی به دلایل گوناگون از جمله نداشتن عمق کافی و نبودن ابزارهای پوشش ریسک، شخصیت لازم برای ایفای این نقش را نداشت. طی سال‌های اخیر به خصوص طی دو سال گذشته با راه‌اندازی امکان معاملات سکه به‌صورت اوراق بهادار در قالب گواهی سپرده کالایی و همچنین راه‌اندازی معاملات آپشن سکه طلا در کنار حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این بازار، باید از بازار طلا به‌عنوان بازار موازی برای بازار سرمایه نام برد. به نظر نگارنده این مطلب هنوز این بازار رقیب جدی برای نقل و انتقال پول از بازار سرمایه محسوب نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد در مسیری قرار گرفته که شاید طی سال‌های آتی دیگر بتوان بازار طلای ایران را بازاری موازی برای بازار پول و سرمایه دانست.

به‌رغم موارد فوق سرمایه‌گذاران خرد و برخی اوقات سرمایه‌گذاران بزرگ به واسطه وجود ریسک‌های مهم، دردسرهای سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به جان می‌خرند و برای پوشش ریسک خود اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌کنند.در مجموع شرایط به گونه‌ای است که از این پس باید بازار طلا چه در قالب بازار سنتی و چه در قالب ابزارهای مالی جدید بیش از پیش دنبال کرد؛ چرا که عوامل تاثیر بر این بازار قطعا رویه‌ای متفاوت با سال‌های اخیر را در پیش خواهند گرفت.