تقابل دو دیدگاه

دونالد ترامپ: تقریبا تمامی موضوعاتی که در نشست‌های مجمع جهانی اقتصاد مطرح می‌شود شامل لزوم همکاری مشترک و حرکت یکپارچه است و ترامپ در یک سالی که در کاخ سفید مستقر بوده نشان داده هیچ علاقه‌ای به چنین اقداماتی ندارد. در نتیجه به احتمال زیاد او در سخنرانی خود در روز جمعه، به دیدگاه‌های شخصی خود که در زمینه تجارت و اقتصاد دارد، اشاره خواهد کرد. ترامپ پس از ۱۸ سال، نخستین رئیس‌جمهوری آمریکاست که در نشست داووس شرکت می‌کند اما شرکت‌کنندگان نباید انتظار داشته باشند او در سخنرانی به همکاری برای پیشبرد اهداف جامعه جهانی اشاره داشته باشد.

مودی: نخست‌وزیر هند شخصیت دیگری است که در نشست امسال داووس سخنرانی می‌کند. در دو دهه اخیر نخست‌وزیری از این کشور در نشست مجمع جهانی اقتصاد شرکت نکرده و انتظار می‌رود او در سخنرانی خود از شرکت‌های بین‌المللی بخواهد در هند سرمایه‌گذاری کنند. سخنرانی مودی صبح روز سه شنبه و پس از میزبانی گروهی از مدیران شرکت‌ها در شام دوشنبه شب انجام خواهد شد. پیام او به شرکت‌کنندگان در این نشست این است که هند یک اقتصاد باز است و به حضور سرمایه‌گذاران خارجی علاقه دارد. نرخ رشد اقتصاد هند در سال‌های اخیر بالا بوده و اقتصاددان‌ها افقی روشن برای این کشور ترسیم کرده‌اند.ترزا می: نخست‌وزیر انگلستان روز پنج‌شنبه سخنرانی خواهد کرد و انتظار می‌رود او تلاش کند از نگرانی‌ها درباره تبعات خروج کشورش از اتحادیه اروپا بکاهد. اقتصاد انگلستان سال گذشته عملکرد مثبتی داشته و دور جدید مذاکرات برای فراهم کردن زمینه خروج این کشور از اتحادیه اروپا به زودی آغاز می‌شود. طبق برنامه قرار است سال آینده مذاکرات پایان یابد. درباره تبعات تجاری و اقتصادی جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا نگرانی‌های زیادی وجود دارد.

امانوئل مکرون: سخنرانی رئیس‌جمهوری فرانسه که سال گذشته به ریاست جمهوری این کشور برگزیده شد، مورد توجه خاص شرکت‌کنندگان در نشست داووس قرار خواهد داشت. او روز چهارشنبه عصر سخنرانی می‌کند و انتظار می‌رود در سخنان خود به بیان دیدگاه‌هایی که درباره آینده اتحادیه اروپا دارد، بپردازد. مکرون برخلاف ترامپ، همواره خواستار یکپارچگی، اصلاحات اقتصادی و تجارت آزاد بوده و بسیاری از کارشناسان معتقدند دیدگاه‌های او تاثیرات بزرگی بر آینده اروپا و جهان خواهد داشت. همزمان با کاهش اثرگذاری آمریکا در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی جهان، فرانسه و در ابعاد بزرگتر اروپا، نقش بزرگتری کسب کرده‌اند و انتظار می‌رود این روند ادامه پیدا کند. دیدگاه مکرون می‌تواند مبنای اقدامات و برنامه‌های مشترک در مسیر حل مشکلات جهان و رفع ریسک‌هایی باشد که متوجه دنیاست.آنگلا مرکل: صدر اعظم آلمان سخنران دیگر در نشست داووس است. او در هفته‌های گذشته درگیر مسائل سیاسی داخلی کشورش بوده و به نظر می‌رسد مسیر شکل‌گیری ائتلاف برای تشکیل دولت جدید در آلمان هموار و از تنش‌ها کاسته شده است. مرکل روز چهارشنبه یعنی همان روزی که مکرون و نخست‌وزیر ایتالیا سخنرانی می‌کنند، دیدگاه‌های خود را درباره اروپا و آینده آن بیان خواهد کرد. روز چهارشنبه روز اروپا در نشست داووس خواهد بود. مرکل ۶۳ ساله آخرین بار سال ۲۰۱۵ در نشست داووس شرکت کرده بود. او در بین رهبران گروه ۷ اقتصاد بزرگ جهان، طولانی‌ترین دوره ریاست دولت را در کارنامه خود دارد.

امرسون منانگاگوا: رئیس‌جمهوری جدید زیمبابوه، دو ماه پس از تصدی این مقام، به داووس می‌رود و در این نشست سخنرانی خواهد کرد. او امیدوار است بتواند روابط پرتنش کشورش با غرب را بهتر کند و سرمایه‌گذاران خارجی را به حضور فعال در این کشور تشویق کند. رابرت موگابه رئیس‌جمهوری پیشین زیمبابوه پس از چند دهه حکمرانی بر این کشور، از قدرت کنار گذاشته شد و اکنون زمان ایجاد تغییرات بزرگ در سیاست‌های اقتصادی و تجاری زیمبابوه فرارسیده است. ظرفیت‌های موجود در این کشور بالاست و اگر منانگاگوا در مسیر صحیح حرکت کند می‌تواند به شرایط بحرانی اقتصادی کشور خود سامان دهد.ال گور: سخنران دیگر در نشست داووس، ال گور است. تغییرات نگران‌کننده آب و هوایی ادامه یافته و احتمال تحقق نیافتن اهداف توافقنامه آب و هوایی پاریس وجود دارد. به این ترتیب ال‌گور که دو دهه پیش معاون رئیس‌جمهوری آمریکا بود، در سخنان خود تلاش خواهد کرد توجه شرکت‌کنندگان را به تبعات نادیده گرفتن تغییرات آب و هوایی معطوف کند. او همچنین با مقامات سیاسی و رهبران تجاری دیدارهایی خواهد داشت و محتوای مذاکرات به تغییرات آب و هوای مربوط خواهد بود.

ملاله یوسف زای: پنج سال پس از آنکه قربانی جنایات طالبان شد در نشست داووس درباره ضرورت برابری آموزشی سخنرانی خواهد کرد. او که دانشجوی علوم سیاسی در دانشگاه آکسفورد و جوانترین برنده جایزه صلح نوبل است، از رهبران جهان خواهد خواست دسترسی به تحصیل را برای همه دختران و پسران تضمین کنند. یکی از موضوعات مطرح در نشست‌های داووس، مسائل اجتماعی بوده است و دولت‌ها نشان داده‌اند به این موضوعات توجه می‌کنند. البته هنوز هم دسترسی کودکان به آموزش در بسیاری از کشورها اندک است.شاران بورو: دبیر کل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه تجاری، سخنران دیگر در نشست مجمع جهانی اقتصاد است. او در سخنرانی خود بر لزوم برابری جنسیتی تاکید خواهد کرد. امسال برای نخستین بار روسای نشست داووس همگی زن هستند. تلاش‌های گسترده برای ایجاد برابری جنسیتی در حوزه‌های مختلف صورت گرفته اما حرکت در این مسیر کند بوده و هنوز حتی در اقتصادهای توسعه یافته برابری فرصت‌ها به شکل کامل وجود ندارد و سطح دستمزد زنان و مردان در شغل‌های مشابه متفاوت و به زیان زنان است. کارشناسان معتقدند امسال در نشست داووس تفاوت بین دیدگاه‌های اروپایی و آمریکایی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و زیست محیطی کاملا مشهود خواهد بود بدین معنا که اروپایی‌ها به دنبال اتخاذ رویکردهای مشترک و جهانی هستند در حالی که آمریکا در مسیر اقدامات یکجانبه و حمایت‌گرایی حرکت می‌کند. این تقابل، پیشرفت در حل مشکلات جهانی را کند خواهد کرد.

گرائیم واردن

گاردین