در قالب فاز نخست، از مجموع ۱۴۱ هزار هکتار بافت فرسوده درون شهرها، سکونتگاه‌های حاشیه‌ای و بافت تاریخی شهرها، ۵۵ هزار هکتار بافت فرسوده درون شهرها که معادل ۷ درصد از مساحت کل مناطق شهری کشور را تشکیل می‌دهد بازآفرینی خواهند شد. مساحت ۵۵ هزار هکتاری بافت فرسوده درون شهرها که قرار است طی یک بازه زمانی ۵ ساله نوسازی و بهسازی شوند، شامل یک هزار و ۳۳۴ محله فرسوده است. از این رو مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده سالانه ۲۷۰ محله نوسازی خواهند شد. الگوی مدنظر برای نوسازی محلات قدیمی شهرها به این صورت است که سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در این محله‌ها ساخته می‌شود. اما وجه تمایز این الگو با سایر برنامه‌های نوسازی اجرا شده طی سال‌های گذشته آن است که در الگوی ارائه شده هدف اصلی فقط نوسازی خانه‌ها نیست بلکه بنا شده در پنج سال پیش رو، معادل ۴۰ میلیون مترمربع فضای خدماتی روبنایی و ۸۲ میلیون مترمربع فضای عمومی شهری (از جمله فضای سبز) احداث شود.

محاسبات اولیه نشان می‌دهد در قالب کل برنامه پنج ساله، ۱۲۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده انجام خواهد شد. همچنین گام اولیه اجرای این برنامه روی اراضی دولتی و عمومی سوار شده است. به همین منظور تاکنون در ۲۱ استان کشور، ۱۹۸ هکتار زمین دولتی و عمومی شناسایی شده که قابلیت ساخت ۲۴ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی را دارد. به تعبیر دیگر بازآفرینی شهرها با ابزار زمین دولتی، قرار است نقش موتور نوسازی محله‌های فرسوده در طول ۱۰ سال آتی را بازی کند. به این معنا که برای آنکه نوسازی در یک حجم قابل توجه انجام شود، ابتدا در اراضی دولتی ساخت‌وساز انجام می‌شود و پس از انتقال ساکنان محلات فرسوده به واحدهای ساخته شده در این اراضی (این اراضی غالبا درون یا همجوار بافت فرسوده شناسایی شده‌‌اند)، اراضی آزاد شده متعلق به ساکنان بافت فرسوده به چرخه نوسازی وارد می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر در بافت فرسوده سراسر کشور معادل ۹ میلیون نفر (حدود ۳ میلیون خانوار) ساکن هستند. براساس مختصات پیش‌بینی شده در این برنامه قرار است پس از گذشت ۱۰ سال از اجرای برنامه بازآفرینی شهری، معادل یک میلیون واحد مسکونی در بافت فرسوده ساخته شود. این طرح پس از اجرای چند طرح ناموفق برای نوسازی بافت فرسوده شهرها در دستور کار دولت و شهرداری قرار گرفته است از این‌رو کارشناسان و تحلیلگران حوزه نوسازی معتقدند برای موفقیت این طرح باید زوایای پنهان جریان نوسازی بافت فرسوده شهرها مدنظر قرار گیرد.