تحول در دروس دبیرستانی

رئیس شورای آموزش اقتصاد آمریکا که این گزارش را با بررسی وضعیت ۵۰ ایالت این کشور انجام داده است، می‌گوید: وضعیت کنونی سبب می‌شود ثبات مالی و اقتصادی آمریکا در سال‌های آینده کاهش یابد. آشنایی با مفاهیم اقتصادی و مدیریت مالی شخصی برای تصمیم‌گیری‌های صحیح مالی و اقتصادی در آینده مهم هستند. در تحقیقی دیگر که از سوی کالج چمپلین انجام شده میزان اثرگذاری تعلیم مسائل مالی و اقتصادی به دانش‌آموزان دبیرستانی بررسی شده است و نکته نگران‌کننده این است که تنها ۵ ایالت در این زمینه نمره بالا دریافت کرده‌اند و ۳۰ درصد ایالت‌ها از این نظر در سطح بسیار پایین قرار دارند. شاید در نگاه نخست داشتن سواد مالی و اقتصادی برای دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان زیاد مهم نباشد؛ اما چنین نیست. برای درک اهمیت این موضوع باید به این واقعیت اشاره کنیم که در حال حاضر بدهی دانشجویان از محل وام‌های تحصیلی، به حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار می‌رسد که رقمی بسیار بزرگ است. این وام‌ها باید بازپرداخت شود، در غیر این‌صورت لطماتی به اقتصاد وارد خواهد شد.

دانش‌آموزان در سنین نوجوانی باید با مفاهیم اقتصادی و مدیریت مالی شخصی آشنا شوند تا تصمیم‌های صحیح در این حوزه اتخاذ کنند؛ البته در برخی ایالت‌ها بودجه‌هایی برای تدریس اقتصاد به معلمان اختصاص یافته است. هدف از این اقدام، تربیت معلمان برای ارائه دروس اقتصاد و مدیریت مالی شخصی به دانش‌آموزان است. باید به این موضوع توجه داشت که این دانش‌آموزان در سال‌های بعد تصمیم‌های مهم مالی اتخاذ خواهند کرد. همچنین بسیاری از این افراد به سرمایه‌گذاری در بازار مالی اقدام خواهند کرد. نداشتن سواد مالی و اقتصادی یک ضعف بزرگ برای سرمایه‌گذاران است که در رفتار آنها تاثیر خواهد داشت و از ثبات بازار خواهد کاست. به ویژه آموزش این مباحث باید هر چه زودتر شروع شود. دوران دبیرستان زمانی مناسب برای این آموزش‌هاست؛ زیرا در دوران دانشگاه و پس از آن، زمان کافی برای آموختن موضوعات مختلف بسیار کم است.

البته برخی کارشناسان معتقد نیستند آموزش مدیریت مالی شخصی بهترین راه برای افزایش دانش دانش آموزان باشد. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ در ژورنال منابع انسانی آمریکا منتشر شد آمده است، کلاس‌های ریاضیات در آماده کردن دانش‌آموزان برای فعالیت در بازارهای مالی، سرمایه‌گذاری بهتر و مدیریت پول موثرتر هستند. البته در مقابل، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد دانش‌آموزان و دانشجویان باید به‌طور خاص آموزش‌هایی در حوزه مالی و اقتصادی داشته باشند. برای مثال گزارش سال ۲۰۱۴ بانک مرکزی آمریکا نشان داد آن دسته از دانش‌آموزانی که آموزش مدیریت مالی شخصی داشته‌اند، رتبه اعتباری مالی بالاتری نسبت به دیگر دانش‌آموزان کسب کردند.

بر همین مبنا، تلاش‌هایی برای متقاعد کردن مقامات ایالت‌ها به گنجاندن دروس یاد شده در دوره دبیرستان صورت گرفته است. همچنین از خانواده‌ها خواسته شده مقامات ایالتی را تحت فشار قرار دهند تا این دروس را جزو دروس الزامی دبیرستان‌ها قرار دهند. در دهه‌های اخیر یکی از عوامل اصلی بی ثباتی و بروز بحران در بازارهای مالی، رفتارهای غیرمنطقی سرمایه‌گذاران بوده است. کسانی که اکنون در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تصمیم‌هایشان بر سرنوشت بازار تاثیر دارد سال‌های پیش دانش‌آموزان دبیرستانی بوده‌اند. این باور وجود دارد که آموزش مبانی علم اقتصاد و مدیریت مالی شخصی از رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران می‌کاهد.