نقش سیاسی مافیا

واقعیت این است که در ایتالیا، گروه‌های سازمان یافته غیرقانونی وجود دارد که به انجام انواع اقدامات جنایتکارانه مشغول هستند و در سال‌های اخیر این گروه‌ها به خرید آرای مردم اقدام کرده‌اند. خرید آرا از سوی مافیا به نفع برخی سیاستمداران و احزاب بارها گزارش شده است. در سال ۲۰۱۴ سنای ایتالیا قانونی را تصویب کرد که هدف آن اصلاح وضعیت موجود و محدود کردن فضا برای فعالیت‌های غیرقانونی مافیا در حوزه خرید رای بود. در دهه‌های اخیر جنگ بین گروه‌های سازمان‌یافته جنایتکار و دولت ایتالیا همواره ادامه داشته و در این مدت بسیاری از مقامات سیاسی سطح پایین یا مشهور ایتالیایی به داشتن ارتباط با این گروه‌ها متهم و دستگیر شده‌اند. تعدادی قاضی، سیاستمدار و فعال ضد مافیا به دلیل مخالفت علنی با این گروه‌ها به قتل رسیده‌اند و افکار عمومی علیه مافیاست اما فعالیت‌های این گروه همچنان بخشی از زندگی روزمره مردم است و هر روز در روزنامه‌ها گزارش‌هایی از اقدامات این گروه‌ها و دستگیری اعضای آنها منتشر می‌شود.

اتهام‌ها درباره دخالت مافیا در انتخابات هفته آینده در حالی مطرح شده که توجه جهانی به ضعف احتمالی روندهای سیاسی در دموکراسی‌های غربی معطوف شده است. مدت‌هاست موضوع دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا مطرح شده است و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. هفته پیش ۱۳ نفر از اتباع روسیه و چند شرکت این کشور به دخالت در انتخابات آمریکا متهم شدند. مسکو این اتهام را رد و اعلام کرده هیچ مدرک قابل ملاحظه‌ای برای اثبات دخالت دولتی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود ندارد. کمیسیون ضدمافیای ایتالیا تحقیقات فراگیر انجام داده و بر اصلاحات نظارت داشته تا زمینه برای حل مشکل جنایات سازمان‌یافته در این کشور از میان برود. البته هنوز فعالیت گروه‌های غیرقانونی و جنایتکار که به شکل سازمان‌یافته عمل می‌کنند، ادامه دارد و روند مبارزه با آنها به شدت کند پیش می‌رود. ایتالیا سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو است و مافیا که در اغلب فعالیت‌های غیرقانونی از قاچاق مواد مخدر و سرقت گرفته تا آدم‌ربایی و ... دست دارد یک قدرت اقتصادی در این کشور محسوب می‌شود.

با آنکه تخمین میزان واقعی فعالیت‌های مافیا دشوار است اما اداره آمار ایتالیا اعلام کرده در سال گذشته میلادی، حجم اقتصاد سایه در این کشور حدود ۲۱۰ میلیارد دلار یعنی معادل ۶/ ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است. در این میان، ارزش اقتصادی فعالیت‌های غیرقانونی مافیا ۱۷ میلیارد دلار تخمین زده شده است. مافیا با در اختیار داشتن منابع مالی عظیم توانسته در سطوح مختلف اقتصادی و سیاسی ایتالیا و اروپا نفوذ کند و به پولشویی بپردازد. این کار از طریق سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز و پروژه‌های زیرساختی و ... انجام می‌شود. گروه‌های سازمان‌یافته جنایتکار نه تنها به پولشویی در کشورهای دیگر می‌پردازند، بلکه در بخش‌های قانونی اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر اسپانیا، هلند، رومانی، آلمان و انگلستان نفوذ کرده‌اند و به این ترتیب مبارزه با آنها بسیار دشوارتر شده است.

رئیس کمیسیون ضدمافیا اخیرا اعلام کرده این گروه‌های سازمان‌یافته ساختار پیچیده‌تری پیدا کرده‌اند و به روش‌های جدید پولشویی می‌کنند. آنها از منابع مالی خود برای تغییر مسیر برنامه‌های دولت و هموار کردن مسیر خود استفاده می‌کنند. بدون تردید این گروه‌ها تلاش خواهند کرد در انتخابات هفته آینده ایتالیا که اهمیت بالایی در آینده این کشور دارد تاثیر بگذارند. ضعف دولت آینده برای این گروه‌ها مفید خواهد بود، زیرا یک دولت ضعیف توانایی حرکت‌های موثر برای اصلاح ساختارهای پرنقص و مبارزه با این گروه‌ها را ندارد.

مافیای ایتالیا در دهه‌های اخیر از انواع روش‌ها برای ادامه فعالیت خود و فرار از چنگ قانون استفاده کرده و نباید انتظار داشت در آینده چنین نباشد. به همین دلیل طبیعی است که تلاش برای تاثیرگذاری در ساختار سیاسی ادامه پیدا کند. نکته دیگر این است که مافیا و دیگر گروه‌های غیرقانونی سازمان یافته صرفا در ایتالیا فعالیت نمی‌کنند بلکه در برخی ساختارهای اقتصادی و سیاسی سرتاسر اروپا نفوذ کرده‌اند. اساسا وضعیت سیاسی ایتالیا در دهه‌های اخیر چندان باثبات نبوده است. از جنگ جهانی دوم تاکنون ۶۴ دولت مختلف در این کشور به قدرت رسیده‌اند که تعداد بسیار زیادی محسوب می‌شود و نشان می‌دهد دولت‌ها نتوانسته‌اند دوره قانونی خود را به اتمام برسانند. وضعیت اقتصادی و سیاسی در ایتالیا در نقطه عطف خود قرار دارد و همه امیدوار هستند پارلمان و دولت بعدی این کشور بتواند در مسیر درست و به‌دور از تاثیرات منفی حرکت کند.